Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

A re-examination of economic, social and cultural rights in a political society in the light of the principle of human dignity

Promotie:Dhr. G.A. Mosissa
Wanneer:04 mei 2020
Aanvang:16:15
Promotors:prof. dr. M.M.T.A. (Marcel) Brus, prof. dr. G.J. (Gijsbert) Vonk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
A re-examination of economic, social and cultural rights in a
political society in the light of the principle of human dignity

Economische, sociale en culturele rechten in het licht van menselijke waardigheid

Getahun Mosissa heeft voor zijn promotie de rechtvaardiging onderzocht van economische, sociale en culturele rechten (ESC) die worden gegarandeerd door de internationale (mensenrechten)wetgeving en de implicaties ervan voor de daaruit voortvloeiende verplichtingen van de staat. Hij heeft met name onderzocht of en op welke manier de menselijke waardigheid een levensvatbare normatieve rechtvaardiging biedt voor ESC-rechten die worden gegarandeerd door het internationaal recht en het soort concrete juridische verplichtingen van de staat die daaruit voortvloeien, en de manier waarop deze verplichtingen worden weerspiegeld in de internationale ESC- rechtenjurisprudentie uit diverse jurisdicties.

Het onderzoek biedt een frisse kijk op de manier waarop we de rechtvaardiging, aard en juridische implicaties van ESC-rechten moeten benaderen, zowel in het algemeen als in de specifieke context van kwetsbare personen. Daartoe heeft Mosissa, nadat de ernstige tekortkomingen van de traditionele theorieën over de mensenrechten zijn geïdentificeerd, het idee van de sociale opvatting van de mensenrechten geïntroduceerd. Dat wil zeggen dat de mensenrechten geworteld zijn in en in wezen gericht zijn op de praktische en complexe sociale relaties en daarmee de bescherming, het behoud en de promotie van het leven en de waarde van de mens. Hij  beargumenteert dat de menselijke waardigheid een onderliggend moreel beginsel vormt achter de sociale relaties en de normatieve rechtvaardiging van alle mensenrechten. De menselijke waardigheid stelt als normatief beginsel een onvoorwaardelijk respect voor het morele en biologische wezen van de mens. In het kader van ESC-rechten verbidt deze verplichting op de verplichting van de staat om essentiële procedurele en materiële voorwaarden te eerbiedigen en te waarborgen die nodig zijn om een menswaardig leven te leiden.