Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Faculteit:Rechtsgeleerdheid
The right to mental health

Het recht op geestelijke gezondheid - Een mensenrechtenbenadering

De COVID-19 pandemie heeft van geestelijke gezondheid een wereldwijde prioriteit gemaakt. Gezondheid is volgens verschillende verdragen een mensenrecht, maar het is onduidelijk hoe geestelijke gezondheid hier precies onder valt. Natalie Abrokwa onderzocht hoe de bestaande wetgeving kan worden begrepen en gebruikt om de geestelijke gezondheid van mensen te bevorderen en te beschermen.

Abrokwa concludeert dat het bestaande recht op de hoogst bereikbare standaard van gezondheid ontoereikend is om het recht op geestelijke gezondheid volledig te bevorderen en te beschermen, vooral wat betreft de toegang tot kwalitatief goede geestelijke gezondheidszorg. Relevante aanvullende mensenrechten in dit verdrag inzake de rechten van personen met een handicap worden onderzocht om deze tekortkomingen aan te pakken. Verder bieden de landenstudies van Ghana en Duitsland praktische oplossingen voor de controverses rond onvrijwillige interventies in noodsituaties en ondersteuning bij besluitvorming in geval van geestelijk onvermogen. Tot slot geeft Abrokwa  aanbevelingen gedaan aan internationale, regionale en nationale actoren om de wetgeving en het beleid inzake het recht op geestelijke gezondheid te onderbouwen binnen een alomvattende en zinvolle mensenrechtenstructuur.