Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Promoties Rechtsgeleerdheid

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Rechtsgeleerdheid
Law and practice of the obligations of the carrier over the cargo

Herziening nodig van wet- en regelgeving goederenvervoer over zee

De geldende wet- en regelgeving ten aanzien van het vervoer van goederen over zee lijdt aan een gebrek aan uniformiteit en is niet in staat adequaat in te springen op de huidige ontwikkelingen in de internationale scheepvaartindustrie. Het vigerende aansprakelijkheidsregime, de Hague-Visby Rules, bestaat uit enigszins achterhaalde bepalingen die door de gerechten telkens zodanig moeten worden uitgelegd dat zij toch nog de beoogde doelstellingen van de Rules behalen: een balans aanbrengen tussen de belangen van vervoerders en expediteurs, en bovendien te verzekeren dat deze balans op uniforme wijze wordt toegepast. Ilian Nikolaev Djadjev gaat in zijn proefschrift uitvoerig in op de verplichtingen van de vervoerder ten aanzien van de vracht.

Zijn onderzoek is erop gericht aan het licht te brengen hoe de specifieke bepalingen betreffende de vrachtgerelateerde verplichtingen van de vervoerder werken, met name in het Engelse recht. Het proefschrift beschrijft echter ook hoe in andere jurisdicties met de problemen die onderwerp zijn van dit proefschrift, wordt omgegaan. Dit zijn, in het bijzonder, de verplichtingen die in Artikel III lid 2 van de Hague-Visby Rules staan omschreven, alsmede de vraag hoe deze in specifieke omstandigheden worden toegepast, zoals indien er een FIOS(T)-bepaling in de vervoersovereenkomst is opgenomen, in geval van lading aan dek en goederenvervoer met behulp van containers. Aangezien in de analyse ook uitgebreid wordt stilgestaan bij de situatie onder vigeur van de Rotterdam Rules, trekt Djadjev aan het slot ruimere conclusies ten aanzien van de noodzaak van een herziening, waarbij de gefragmenteerde regels met betrekking tot het vervoer van goederen over zee, en, in het bijzonder, de bepaling omtrent de verplichtingen van de vervoerder ten aanzien van de vracht, worden geüniformeerd.

Ilian Nikolaev Djadjev verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit Rechtsgeleerdheid, binnen het onderzoeksprogramma Public Interests and Private Relationships. Hij werkt nu als claimshandler bij NNPC.