Over ons Faculteit Rechtsgeleerdheid Actueel Agenda Congressen, symposia, lezingen Archief

Webinar: Nederlandse Encyclopedie Empirical Legal Studies (ELS)

Wanneer:vr 12-03-2021 15:00 - 17:00
Waar:Online
Nederlandse Encyclopedie Empirical Legal Studies

Op vrijdag 12 maart organiseert het Groningen Centre for Empirical Legal Research (GELR) een webinar over de recent verschenen eerste editie van de Nederlandse Encyclopedie Empirical Legal Studies (Boom juridisch, 2020). In 34 hoofdstukken beschrijven gerenommeerde auteurs – vele afkomstig van onze faculteit – hierin de bevindingen uit het empirisch-juridische onderzoek dat de afgelopen 25 jaar op hun rechtsgebied in Nederland is verricht en de implicaties daarvan voor de rechtspraktijk. Ook geven zij aan waar toekomstig onderzoek zich op zou moeten richten.

Tijdens het webinar zullen vijf auteurs op uiteenlopende rechtsgebieden een korte presentatie houden over hun bijdrage aan de Encyclopedie. Prof. mr. dr. Bert Marseille (RUG) geeft, als één van de redacteuren, een overzicht van het boek en hij bespreekt de rol van empirisch-juridisch onderzoek in het bestuursrecht. Mr. dr. Carien de Jager & prof. mr. dr. Charlotte Pavillon (RUG) bespreken hun hoofdstuk over het consumentenrecht. Na een korte pauze, bespreekt prof. dr. Marijke ter Voert (RU) haar bijdrage over de laatste ontwikkelingen in de advocatuur en bespreekt prof. mr. Siewert Lindenbergh (EUR) zijn hoofdstuk over compensatie van misdrijfschade. Tijdens de bijeenkomst is er alle ruimte voor vragen en discussie.

bijeenkomst bijwonen? Stuur een mail naar helpdesk.GELR rug.nl met je naam en e-mailadres.