Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsFaculteit RechtsgeleerdheidCareers Services LawCareers Services Law / studentenStageActieNetwerken

Moeite met netwerken

Sommige mensen kunnen van nature goed netwerken. Maar voor velen is contacten leggen iets dat niet vanzelf gaat. Dit kan te maken hebben met angsten, onzekerheid en verwachtingen over het gedrag van een ander.

Om inzicht te krijgen in de gedachten en gevoelens die je belemmeren bij het leggen van sociale contacten kun je gebruik maken van de theorie van REBT (Rational Emotive Behavioural Therapy). De basis van REBT is het ABC-model: Activating event, Beliefs en Consequences. Volgens grondlegger Ellis is het niet zozeer de situatie (A) die het je moeilijk maakt (C), maar de manier waarop je tegen de situatie aankijkt (B). Vaak is dat op een rigide, irrationele en disfunctionele manier.

Voorbeeld ABC

A – Activating event
Contacten leggen tijdens een netwerkbijeenkomst

B – Beliefs                  
Ik ben niet interessant genoeg
Het zal niet goed gaan

C – Consequences          
Angstig (gevoel)
Lagere prestaties (gedrag)
Zweten, gespannen spieren, hartkloppingen (fysiologisch)

Het bediscussiëren en herzien (D) van je niet hulpvolle overtuigingen (B), kan je helpen om tot een nieuwe effectievere benadering van de situatie te komen (E). De future focus (F) toont wat je geleerd hebt van het ABCDE-proces en kan je helpen in toekomstige stressvolle situaties.

D – Disputation          
Wat is mijn doel? Helpen deze gedachten bij het bereiken van dit doel?
Ik ben niet interessant genoeg: wie zegt dat? Is dat iemand die jou kent? Heb je bewijs dat je niet interessant bent? Concentreer je je alleen op de bewijzen en niet op de tegenbewijzen? Trek je te snel een conclusie? Wat voor impact heeft deze manier van denken op je?
Het zal niet goed gaan: hoe weet je dat zo zeker? Welke feiten wijzen op een toekomstige mislukking? Kun je de toekomst voorspellen? Overschat je de kans dat het niet goed zal gaan? Wanneer gaat iets niet goed? Wat is het ergste dat er kan gebeuren?

E – Effective new approach
Doelgerichte gedachten met focus op netwerken: minder angstig voelen; afname van fysiologische reactie; betere prestaties tijdens het netwerken.

F – Future focus          
Focus op het bereiken van mijn netwerkdoelen. Leren dat ik niet te hoge eisen aan mezelf moet stellen, minder zwart-wit moet denken en mezelf niet te snel een label op moet plakken.

Uit: “Handbook of Coaching Psychology: a guide for practitioners” van S. Palmer en A. Whybrow, 2007

Belangrijk is om de volgende punten mee te nemen:

  • Bedenk dat je niet de enige bent die netwerken lastig vindt
  • Netwerken is niet meer dan een persoon die met een ander persoon praat
  • Op een netwerkbijeenkomst wordt er enkel een oprechte interesse in een ander verwacht. Dat kun je tonen door (open) vragen te stellen, antwoorden samen te vatten en te laten merken dat je luistert (knikken, oogcontact)
  • Bereid je voor: heb helder voor ogen wie je bent, wat je kunt en wat je wilt bereiken met de bijeenkomst. Je kunt hiervoor de verkregen info uit de zelfanalyse gebruiken.
  • Bedenk dat niet alles in één keer goed zal gaan en dat dat niet erg is. Onderzoek wat de oorzaak is van datgene wat niet helemaal goed ging en probeer een manier te vinden om het de volgende keer beter te doen.

Laatst gewijzigd:12 oktober 2018 09:58
printView this page in: English