Over ons Actueel Nieuws

24 mei 2024
decoratieve afbeelding
Rafael Wittek. Foto: Hesterliena Wolthuis

Het SOCION-consortium , waarin sociale- en geesteswetenschappers van vijf verschillende kennisinstellingen onderzoek doen naar sociale cohesie, heeft een NWO Summit Grant van 30 miljoen euro verworven. Hoofdaanvrager Rafael Wittek (Sociologie) aan de Rijksuniversiteit Groningen: ‘Het weefsel van de samenleving staat onder druk. Oude vormen van sociale samenhang worden steeds minder effectief. Dankzij de subsidie kunnen we op een nieuwe manier, samen met maatschappelijke partijen, beter begrijpen hoe sociale samenhang in deze uitdagende tijden bereikt kan worden.’

De Summit Grant is bedoeld voor onderzoeksconsortia die in bestaande samenwerking bewezen hebben dat zij tot de absolute wereldtop behoren. Volgens NWO heeft het SOCION-consortium, dat voortbouwt op het lopende Zwaartekracht-programma SCOOP, zijn waarde bewezen door een werkwijze te ontwikkelen voor interdisciplinair onderzoek in de sociale en geesteswetenschappen. Het interdisciplinaire team kan nu nieuwe cohorten PhDs en Postdocs aanstellen om het project succesvol voort te zetten, waarmee de onderzoekers een belangrijke bijdrage leveren aan nieuwe kennis voor de samenleving.

De faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen is penvoerder van het SCOOP-programma. Inmiddels hebben bijna 80 PhD-studenten en postdocs hun SCOOP training doorlopen.

Weefsel van de samenleving

Het consortium onderzoekt sociale cohesie. Sociale cohesie is ‘het weefsel van de samenleving', cruciaal voor duurzame samenlevingen en het welzijn van burgers. Sociale cohesie wordt echter steeds meer ondermijnd door erosie van gemeenschappen en polarisatie tussen groepen. Binnen het SOCION-consortium bundelen psychologen, historici, demografen, filosofen en sociologen hun krachten met maatschappelijke organisaties om inzicht te krijgen in hoe verbindingen tussen individuen, groepen en instituties bijdragen aan nieuwe routes naar en vormen van sociale cohesie. Ellemers, mede-aanvrager en Universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht: “Het consortium heeft als doel een gereedschapskist te ontwikkelen van kennis en maatregelen die effectief kunnen worden ingezet om maatschappelijke ontwrichting tegen te gaan. Ontwrichtingen die teweeggebracht kunnen worden door ontwikkelingen zoals migratie, klimaatverandering, en een verouderende bevolking.”

5 van 55

Van de 55 samenwerkingsverbanden die door besturen van Nederlandse kennisinstellingen mochten worden voorgedragen, werden er 15 geselecteerd om een volledige aanvraag uit te werken, en deze te presenteren. Uiteindelijk hebben vijf consortia financiering ontvangen.

Het SOCION-consortium bestaat uit de Rijksuniversiteit Groningen (penvoerder), de Universiteit Utrecht, de Vrije Universiteit Amsterdam, de Radboud Universiteit en het NIDI. Onderzoekers die vanuit de Rijksuniversiteit Groningen betrokken waren bij de aanvraag zijn:
Prof. dr. Rafael Wittek, Prof. dr. Basak Bileçen en Dr. Liesbet Heyse (Sociologie), Prof. dr. Lisa Herzog, Prof. dr. Pauline Kleingeld en Dr. Leah Henderson, (Filosofie), Prof. dr. Helga de Valk, Prof. dr. Kene Henkens en Prof. dr. Matthijs Kalmijn (NIDI), Prof. dr. Russell Spears, Prof. dr. Nina Hansen, en Dr. Yasin Koç (Sociale Psychologie).

Meer informatie over Socion

Laatst gewijzigd:27 mei 2024 14:13