Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Julie Damwichers van het Parcival College wint schrijfwedstrijd Stijlvoltreffer 2023

12 december 2023

Julie Damwichers van het Parcival College Groningen heeft de schrijfwedstrijd Stijlvoltreffer 2023 gewonnen met haar column ROOK. Maandagavond maakte gastschrijver Raoul de Jong de winnaars bekend tijdens een feestelijke prijsuitreiking. Winnares Julie schreef haar column over de impact van een ongelukkige familierelatie. De schrijfwedstrijd werd georganiseerd door het team Profielversterking Nederlands van de Faculteit der Letteren van de RUG.

Vlnr: winnares Julie Damwichters, juryvoorzitter Pauline Durlacher en gastschrijver Raoul de Jong

Noordelijke scholieren werden uitgedaagd om hun schrijftalent te laten zien en te ontwikkelen tijdens een schrijfwedstrijd voor columns. Er deden 45 enthousiaste leerlingen mee van tien scholen uit de regio. Dit jaar stond de wedstrijd in het teken van het werk van Raoul de Jong, gastschrijver van de Rijksuniversiteit 2023-2024.

Voorbereiding in de Week van het Nederlands

Tijdens de Week van het Nederlands werden de leerlingen klaargestoomd tot columnist in een workshopcarrousel. Ze leerden onder anderen over het genre, een eigen schrijfaanpak en het thema ‘Waar kom ik vandaan?’. Ambassadeurs van de Week van het Nederlands Esohe Weyden en Pete Wu brachten een performance over de zoektocht naar emotie in het Nederlands. Na de workshops kregen de leerlingen een maand de tijd om hun column te schrijven.

Beeldende taal

De beste vijftien columns werden geselecteerd en voorgelegd aan een deskundige jury. De jury bestaat uit Pauline Durlacher (voormalig directeur Schrijversvakschool), Maaike Borst (columnist bij Dagblad van het Noorden), Anne van der Werf (docent Nederlands bij H.N. Werkman Stadslyceum Groningen), Lucas van der Deijl (universitair docent vroegmoderne Nederlandse letterkunde, RUG), Suzanne Veenstra (student Nederlandse Taal en Cultuur aan de RUG).

Op 11 december maakte Raoul de Jong de winnaars bekend tijdens een feestelijke prijsuitreiking. De jury prees Julie om haar beeldende taal. Haar tekst had een krachtige twist en doordachte formulering. Elk woord was zorgvuldig gekozen. Ze ontvangt daarmee een prijs van 200 euro en een publicatie in het Dagblad van het Noorden. De tweede prijs ging naar Robin Vos van het Roelof van Echten College. Vivian Muggen, ook van het Roelof van Echten College, werd derde met haar column.

De winnende column

Rook

Achteraf bezien was alles eigenlijk glashelder. De hand van mama stevig vasthouden wanneer hij met een dikke, verstikkende rookadem aan me vroeg of ik binnenkort kwam logeren. Ze zwaaiden ons uit, hij en zijn vrouw, terwijl hun walm nu ook vastzat in onze auto. Stilzwijgend reden we terug naar huis. “Mama, ik hoef daar toch niet echt te logeren als ik dat niet wil?”, vroeg meestal mijn broertje of ik. Mijn moeder draaide zich om vanuit haar stoel en keek ons dan recht in de ogen aan; "Natuurlijk niet lieverd. Maak je maar geen zorgen, oké?". De nacht daarna had ik een nachtmerrie of sliep ik met mijn lampje aan.

Als kind was er geen ruimte voor hem. Hij had geen ouders die van hem hielden, dus hij vertrok. Zijn gevoel rookte hij op en dat doet hij nog steeds. Hij dacht. Tenminste, als hij dat deed. Het was een jongen die zijn trillende woede niet onder controle kon krijgen en een man die dit verleden niet kon verwerken. De pijn doen verdwijnen door met een wazige blik van onbegrip en verdriet alles weg te lachen. Gele tanden werden ontbloot door zijn dunne, lichtroze lippen. Deze man was niemand, niet in onze ogen en ook niet in zijn eigen ogen.

We zien opa nauwelijks, vaak weten we niet eens waar hij uithangt. Mijn moeder is groter dan haar vader en ik ben groter dan mijn opa. Langzamerhand begint iedereen hem voorbij te groeien. Het is vreemd om eerst bang te zijn voor iemand die daarna heel klein blijkt te zijn, zoals de schaduw van een spin op het behang. De angst die ik voelde is achteraf bezien de schaduw van iemand voor wie ik niet bang ben, maar met wie ik medelijden heb. Dat is wat mij als klein kind beangstigende, grote mensen die zielig zijn.

Julie Damwichers, Parcival College Groningen

Laatst gewijzigd:12 december 2023 16:02