Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Rector magnificus Jacquelien Scherpen en drie RUG-hoogleraren benoemd tot NAE Fellow

02 november 2023
Met de klok mee: Jacquelien Scherpen, Bayu Jayawardhana, Erik Heeres en Wiro Niessen.
Met de klok mee: Jacquelien Scherpen, Bayu Jayawardhana, Wiro Niessen en Erik Heeres.

Vandaag zijn rector magnificus van de RUG Jacquelien Scherpen , prof. dr. ir. Erik Heeres , prof. Bayu Jayawardhana en prof. dr. Wiro Niessen benoemd tot Fellows van The Netherlands Academy of Engineering (NAE). Dit weerspiegelt opnieuw het technische profiel van de RUG.

Het NAE verenigt de topexperts op het gebied van technologische wetenschappen en toegepast onderzoek en ontwikkeling. Scherpen zet zich als rector in voor techniek bij de RUG. Sinds 2006 is ze hoogleraar Discrete Technologie En Productie Automatisering bij de Faculty of Science and Engineering. Ook was ze tussen 2013 en 2019 directeur van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG). In maart 2023 won ze de Prins Friso Ingenieursprijs. Jayawardhana en Heeres zijn beiden als hoogleraar verbonden aan ENTEG. Jayawardhana is hoogleraar Mechatronica en Niet-lineaire regeltechniek, Heeres is hoogleraar Chemische Reactietechniek. Niessen, tot slot, is decaan van de Faculteir der Medische Wetenschappen. In zijn onderzoek richt hij zich op biomedische beeldanalyse.

Techniek in Groningen

De RUG is al decennialang de enige brede onderzoeksuniversiteit in Nederland die techniek in zowel onderwijs als toegepast onderzoek onderbrengt. In 1958 begon de universiteit als eerste met ingenieursopleidingen en inmiddels zijn er meer dan twintig ingenieursopleidingen. Sinds 1971 mag de RUG het ingenieursdiploma (ingenieur, ir.) uitreiken. Dit technologische profiel is door het bestuur van de universiteit versterkt door de oprichting van het Groningen Engineering Center in 2016.

Topexperts uit verschillende sectoren

NAE Fellows zijn topexperts actief in technologische wetenschappen en toegepast onderzoek en ontwikkeling uit wetenschappelijke, gouvernementele en industriële organisaties in Nederland. NAE brengt een groep Fellows samen met een diverse achtergrond, die zijn gekozen vanwege hun prestigieuze staat van dienst op het gebied van impactvolle, op engineering gebaseerde innovatie, hun motivatie en vermogen om een verschil te maken en vanwege hun objectieve, sector-overschrijdende en integere houding.

De Netherlands Academy of Engineering werd officieel gelanceerd in mei 2023, met de oproep voor nominaties voor Fellows of the NAE.

Laatst gewijzigd:03 november 2023 09:20