Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Academiegebouw oranje verlicht voor Orange the World

25 november 2023

Op 25 november, op de internationale dag tegen geweld tegen vrouwen, wordt het Academiegebouw oranje verlicht. Dit is onderdeel van de internationale campagne Orange the World, de campagne van de Verenigde Naties die zich inzet tegen geweld tegen vrouwen en meisjes. De campagne vraagt iedereen om zich medestander in de strijd tegen geweld te verklaren.

Veilig, overal en altijd

Het campagnethema van 2023 is ‘Veilig, overal en altijd’. Met dit thema wil de campagne de bewustwording vergroten over het feit dat geweld niet alleen in de huiselijke sfeer plaatsvindt, maar overal in de samenleving voorkomt. Denk aan intimidatie op straat, binnen studentenverenigingen, op festivals en op de werkvloer. De campagne roept anderen op om te helpen wanneer zij iets zien gebeuren en zo medestander te zijn.

Activiteiten

Niet alleen het Academiegebouw kleurt oranje op 25 november. Ook andere locaties door heel Nederland worden oranje verlicht om het bewustzijn rond geweld tegen vrouwen te vergroten. De Gemeente Groningen organiseert van 24 november tot en met 9 december diverse activiteiten met als doel om geweld tegen vrouwen bespreekbaar te maken en handvatten te geven om in te grijpen als dat nodig is. Het hele programma staat op de website van de gemeente.

Waar kun je terecht?

Ben je zelf slachtoffer van geweld, intimidatie of een ander vervelend incident? Of heb je iets gezien waarvan je denkt dat het te ver gaat? Dan is er bij de RUG altijd een plek waar je terechtkunt.

Laatst gewijzigd:24 november 2023 13:11