Over ons Actueel Nieuws

Ben Feringa Impact Award 2023 uitgereikt aan George Azzopardi en Guru Swaroop Bennabhaktula

Nine van den Wijngaard winnaar Impact Award Student
26 mei 2023

George Azzopardi en Guru Swaroop Bennabhaktula van de faculteit Science and Engineering hebben voor hun project ‘4NSEEK; Forensic Against Sexual Exploitation of Children’ de Ben Feringa Impact Award 2023 gewonnen. In de categorie ‘studenten’ ging Nine van den Wijngaard van de Faculteit Rechtsgeleerdheid er met de eer vandoor.

De Ben Feringa Impact Awards werden op 25 mei onder leiding van dagvoorzitter Marie-José van Tol (Hoogleraar Stemming en Cognitie aan de RUG) uitgereikt in Forum Groningen door Ben Feringa zelf. Jouke de Vries opende de middag en Heino Falcke, sterrenkundige en grondlegger van het Event Horizon Telescope Consortium, dat de eerste foto van ‘het zwarte gat’ wist vast te leggen, zorgde voor het indrukwekkende intermezzo.

Winnaar categorie ‘onderzoekers’

‘4NSEEK; Forensic Against Sexual Exploitation of Children’, George Azzopardi en Guru Swaroop Bennabhaktula, Faculty of Science and Engineering

In dit project staat de ontwikkeling van een AI-tool waarmee handhavingsautoriteiten beeldmateriaal van seksuele uitbuiting van minderjarigen kunnen onderzoeken centraal. Met de tool kan worden vastgesteld met welk apparaat het bestudeerde beeldmateriaal is gemaakt en of een bepaalde set afbeeldingen/ video’s wel of niet met dezelfde apparatuur zijn gemaakt. Met deze techniek kunnen handhavingsautoriteiten beschikbaar beeldmateriaal efficiënter en nauwkeuriger onderzoeken en zodoende een sterkere zaak opbouwen tegen verdachten.

decoratieve afbeelding
George Azzopardi en Guru Swaroop Bannabhaktula ontvangen de award uit handen van Ben Feringa

Winnaar categorie ‘studenten’

‘Klagen over advocaten als bezigheidstherapie’, Nine van den Wijngaard, Faculteit Rechtsgeleerdheid

Nine haar onderzoek gaat over de omgang met zogenaamde ‘veelklagers’ in het advocatentuchtrecht. De dekens van de lokale Orde van Advocaten handelt jaarlijks een groot aantal klachten af. Natuurlijk is het belangrijk dat klagers de mogelijkheid hebben om een klacht in te dienen. Maar door de laagdrempelige aard van de klachtenprocedure is er een groep veelklagers ontstaan. Nine heeft onderzocht welke juridische middelen de deken heeft om op te treden tegen deze veelklagers. Haar onderzoek heeft een set praktische do’s en dont’s voor de Orde van Advocaten opgeleverd.

decoratieve afbeelding
Nine van den wijngaard ontvangt de award uit handen van Ben Feringa

Erkennen en waarderen van impactgedreven wetenschappelijk onderzoek

Met de Ben Feringa Impact Award wil de RUG een impuls geven aan het erkennen en waarderen van impactgedreven wetenschappelijk onderzoek. De faculteiten hadden tot eind vorig jaar de tijd onderzoekers en studenten aan te dragen voor de award. De award wordt sinds 2020 jaarlijks uitgereikt.

De award voor beste studentenproject werd dit jaar opnieuw mogelijk gemaakt door het Ubbo Emmius Fonds.

Bekijk alle finalisten van de Ben Feringa Impact Award

Laatst gewijzigd:26 mei 2023 12:20