Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Vici-beurzen voor vier onderzoekers

23 februari 2023

De Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) heeft aan vier onderzoekers van de RUG en het UMCG een Vici-financiering van maximaal 1,5 miljoen euro toegekend. RUG-onderzoekers Marleen Kamperman, Lisa Herzog en Ming Cao en UMCG-onderzoeker Floris Foijer kunnen hiermee gedurende vijf jaar een vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en een eigen onderzoek opbouwen.

Marleen Kamperman

Het onderzoek van prof. dr. Marleen Kamperman (Faculty of Science and Engineering) waarvoor zij een Vici ontvangt gaat over (bio)polymeer materialen. De draden van een fluweelworm zijn bijzonder plakkerig en stijf, de bek van een inktvis is extreem hard en spinzijde is ontzettend sterk. Om deze uitzonderlijke materialen te maken, gebruikt de natuur vloeibare fase-gescheiden biopolymeren, zogeheten coacervaten, als tussenstap in het maakproces. Door geleidelijke veranderingen in de oplosbaarheid wordt de vloeistof omgezet in de uiteindelijke vaste vorm. Onderzoekers maken dit natuurlijke proces na in microfluïdische systemen, om zo een methode te ontwikkelen waarmee (bio)polymeer materialen op een gecontroleerde en milieuvriendelijke manier gemaakt kunnen worden.

Lisa Herzog

Het beloonde project van prof. dr. Lisa Herzog (Faculteit Wijsbegeerte) onderzoekt hoe democratieën werk moeten begrijpen en organiseren. Dit project maakt gebruik van empirische en filosofische analyses van niet-standaard vormen van werk – digitaal werk, precair werk en migrantenwerk – om hedendaagse ontwikkelingen en hun implicaties voor de democratie te analyseren. Het project gaat ook in op de onopgeloste vraag naar de relatie tussen betaald en onbetaald werk en maakt gebruik van ideeëngeschiedenis om een democratische filosofie van werk te ontwikkelen, in dialoog met maatschappelijke groepen, waarmee de arbeidsmarkt vanuit democratisch perspectief kan worden gereguleerd.

Ming Cao

Het onderzoek van prof. dr. ir. Ming Cao (Faculty of Science and Engineering) waarvoor de Vici is toegekend richt zich op de besluitvorming van autonome robots. Nu we autonome machines steeds vaker in het bedrijfsleven en het dagelijks leven tegenkomen, wordt controle over besluitvormingsprocessen van deze systemen belangrijker. Dit project is geïnspireerd op sociale dieren (biologie), competitief menselijk gedrag (marketing) en collectieve opinievorming (sociologie). Met een multidisciplinaire benadering ontwikkelen we manieren om de besluitvorming van autonome robots te sturen, vooral robots die in teams werken en blootgesteld worden aan stochastische verstoringen. Het project zal de besturing van autonome robots verbeteren en de toepassing van robotteams verruimen, wat op de lange termijn ten goede zal komen aan slimme fabrieken en digitale samenlevingen.

Floris Foijer

Prof. dr. ir. Floris Foijer (UMCG) is beloond met een Vici-financiering voor zijn onderzoek naar kankercellen. Kankercellen maken vaak fouten in het verdelen van hun chromosomen. Dit heet chromosomale instabiliteit. Voorgaand onderzoek laat zien dat deze fouten in gezonde cellen het immuunsysteem activeren, maar dat kankercellen dit omzeilen. Het team van Foijer gaat onderzoeken hoe kankercellen dit precies doen om manieren te vinden die ervoor zorgen dat het immuunsysteem deze slordige kankercellen alsnog opruimt. Hiervoor moeten onderzoekers de kankercellen dus te slim af zijn. Dit kan mogelijk door het immuunsysteem te heractiveren. Mocht dit de onderzoekers lukken, dan biedt dat hoop voor veel patiënten. Chromosomale instabiliteit komt namelijk voor bij 80% van de kankersoorten.

NWO-Talentprogramma

De Vici-financiering maakt samen met de Veni- en Vidi-beurzen deel uit van het NWO-Talentprogramma. Vici is gericht op senior-onderzoekers die hebben aangetoond met succes een eigen vernieuwende onderzoekslijn tot ontwikkeling te kunnen brengen. Ze hebben daarbij jonge onderzoekers begeleid. Onderzoekers die een Vici-subsidie krijgen toegekend, bouwen hun onderzoeksgroep verder uit, vaak vooruitlopend op een structurele hoogleraarspositie, als ze die nog niet zouden hebben.

Laatst gewijzigd:28 februari 2024 09:18