Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Eenzaamheid en depressie

16 januari 2023
Blue Monday

Blue Monday is de naam die ooit is gegeven aan de zogenaamd deprimerendste dag van het jaar. Dit is nooit wetenschappelijk aangetoond maar veel mensen kunnen zich er wel iets bij voorstellen. De dagen zijn nog donker, het weer slecht, de vakanties ver weg en de goede voornemens zijn wellicht mislukt. Genoeg redenen om je misschien wat neerslachtig of weemoedig te voelen.

De RUG wil op deze dag graag aandacht geven aan onderzoek naar depressie. Hanna van Loo (Universitair docent en psychiater) en Olivier Steen (student onderzoeker) van de Faculteit Medische Wetenschappen/UMCG deden onderzoek naar de relatie tussen eenzaamheid en depressie. Ze deden dit via Lifelines (een grootschalig onderzoeksprogramma met als doel om beter te begrijpen hoe mensen gezonder oud kunnen worden) tijdens de coronapandemie. Is er een relatie tussen eenzaamheid en depressie, wat is dit dan precies en wat kun je doen zijn vragen die aan bod komen in de video.

Bekijk de video hier:

Meer weten over de studie naar eenzaamheid en depressie?

Laatst gewijzigd:16 januari 2023 12:21