Over ons FEB Research / FEB FEB Research News News / FEB

Sandra Phlippen benoemd tot bijzonder hoogleraar Duurzaam Bankieren

01 november 2022
Sandra Phlippen

Sandra Phlippen is per januari 2023 benoemd tot bijzonder hoogleraar Duurzaam Bankieren aan de Faculteit Economie en Bedrijfskunde (FEB). Phlippen is hoofdeconoom bij de ABN AMRO en zal deze functie combineren met het hoogleraarschap. De leerstoel wordt financieel mede mogelijk gemaakt door de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en is ingesteld door de C.R. Rao Foundation.

Duurzaam bankieren

Het doel van deze nieuwe leerstoel is om onafhankelijke wetenschappelijke kennis en het onderwijs over duurzaam bankieren te bevorderen. Hieronder valt bijvoorbeeld onderzoek naar de impact van klimaatscenario’s op de financiële sector en de economie als geheel en onderzoek naar de mogelijkheden voor bedrijven en huishoudens om hun (CO2-) uitstoot te verminderen (decarbonisatie).

Sandra Phlippen: “Ik ben vereerd met de benoeming tot bijzonder hoogleraar Duurzaam Bankieren. Banken hebben een belangrijke rol bij het ondersteunen van hun klanten in de energietransitie. Mijn doel is om met wetenschappelijk onderzoek bij te dragen aan het inzicht over de impact van het klimaat (beleid) op de bancaire sector. Ik hoop ook te ontdekken welke empirisch onderbouwde interventies door banken het meest effectief zijn om klanten te helpen hun uitstoot te verminderen.”

In deze functie zal Phlippen ook bijdragen aan het opzetten, innoveren en implementeren van onderwijs op het vlak van duurzame ontwikkeling.

Aanwinst voor de faculteit

Volgens Peter Verhoef, decaan van FEB, past de leerstoel goed binnen twee van de vijf kernpunten van het strategisch plan van de faculteit, namelijk ‘Future Prosperity and Sustainability’ en ‘Energy Transition and Climate Change’. “Sandra Phlippen heeft zich in de afgelopen jaren steeds meer beziggehouden met de economische en financiële gevolgen van klimaatverandering en heeft zich in het publieke debat ontwikkeld tot een opinieleider op dit vlak. Met haar onderzoeksfocus, in combinatie met haar positie binnen de bancaire sector, is zij een aanwinst voor onze faculteit die traditioneel een sterke link met het bankwezen heeft.”

Aanjager van duurzame financiering

Medy van der Laan, voorzitter van de NVB is blij met de benoeming “Wij zijn enorm blij met deze leerstoel bij de Rijksuniversiteit Groningen en de bezetting daarvan door Sandra Phlippen. Wij kennen haar als excellente econome en een aanjager op het thema duurzame financiering, voor ons een belangrijke prioriteit. Wetenschappelijk onderzoek hiernaar is essentieel, onder andere om scherp in beeld te krijgen waar de grootste uitdagingen liggen en welke stappen daarbij horen. Daarom maken wij de stoel financieel mede mogelijk, waarbij uiteraard de wetenschappelijke onafhankelijkheid is gewaarborgd.”

Laatst gewijzigd:30 januari 2023 11:31