Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Yfke Bethlehem nieuwe huisdichter RUG

05 september 2022

Yfke Bethlehem (22), student Sterrenkunde, is de nieuwe huisdichter van de Rijksuniversiteit Groningen voor het studiejaar 2022-2023. Yfke maakte indruk op de jury met haar signatuur en haar motivatie voor het huisdichterschap: ‘Yfke is een serieuze dichter met een eigen stem: er zit duidelijk talent en diepte in haar gedichten.’ Yfke Bethlehem is de 23e huisdichter van de RUG en volgt Laura van Meijeren op.

Yfke Bethlehem (Foto: Reyer Boxem)

Haar gedichten ontspringen vaak uit een enkele regel tekst of een simpel beeld: ‘Als ik wandel om mijn gedachten los te maken, zie ik vaak beelden of scènes die het beginnende zaadje zijn van het gedicht. Daar beeldhouw ik de rest van het gedicht omheen, terwijl dat zaadje soms niet het doel van het gedicht is. Maar het is wel het begin.’ Zo kwam ook het gedicht ‘Honger’ bij haar tot stand, omdat ze bij het volgen van colleges in haar eerste jaar vaak dacht aan studenten die een hele zak brood meenamen om in de collegezaal hun brood te smeren. De rest van het gedicht groeide daar ‘met wat gesnoei en geknip’ omheen. Als huisdichter wil Yfke lezers activeren om zelf gedichten te schrijven en beginnende dichters een platform geven waar ze mogen vallen en opstaan.

Yfke haalt haar kracht ook uit haar studie Sterrenkunde: ‘Alles draait om perspectief, je bent groot, je bent klein, en alles daartussenin. Je bestudeert alles wat te zien is in het universum, op schalen die nauwelijks voor te stellen zijn.’ Al die perspectieven helpen haar in het dichten. ‘Als ik terug de tijd in kijk, zie ik de dingen die ik geleerd heb. Die verleer ik niet meer, ook al was het een moeizaam proces toen.’ Ze hoopt door haar perspectief te delen via haar gedichten, de perspectieven van vele anderen terug te krijgen. ‘Zo kunnen we van elkaar leren.’

De jury, bestaand uit Usva-programmeur en presentator Bram Douwes, projectmedewerker NOORDWOORD en poëziekenner Maarten Praamstra en voormalig huisdichter Laura van Meijeren, is onder de indruk van de kwaliteit en mate van professionaliteit van haar gedichten. ‘Yfke beheerst haar stem als dichter en kan zich dit het aanstaande jaar nog meer eigen gaan maken.’

Opening Academisch Jaar

Yfke Bethlehem maakt maandag 5 september haar debuut als huisdichter tijdens de opening van het Academisch Jaar 2022-2023 in de Martinikerk. Het komend collegejaar schrijft zij gedichten voor de website van de RUG en treedt ze op bij talrijke evenementen.

Laatst gewijzigd:14 september 2022 10:24