Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

RUG opent Antwoordenwinkel voor vragen van kinderen

Wat heb je altijd al willen weten? Krijg antwoord tijdens Zpannend Zernike!
05 september 2022

De Rijksuniversiteit Groningen (RUG) geeft kinderen uit Groningen en daarbuiten de kans om wetenschappers vragen te stellen. Kunnen mensen 1000 jaar oud worden, hoe werkt energie en kunnen we bieten verbouwen op Mars? Alles wat ze zich altijd al afvragen kunnen ze nu opsturen naar de Antwoordenwinkel van de RUG.

Hoe werkt het?

Grunnfluencer TikTokTammo roept vanaf maandag 5 september alle kinderen op hun vragen in te sturen via zpannendzernike.nl/antwoordenwinkel. Vragen insturen kan tot 24 september. De leukste vragen worden beantwoord tijdens het gratis kinderwetenschapsfestijn Zpannend Zernike, op zaterdag 1 oktober in de binnenstad en op 2 oktober op de Zernike Campus. Tijdens dit festijn is er van alles te doen en te ontdekken voor kinderen, ouders en grootouders.

RTV Noord

Wie een vraag instuurt maakt ook nog kans op TV Noord te komen. Daar start dit najaar de nieuwe wetenschapsrubriek Eva zoekt uit. Daarin gaat tv-maker Eva Hulscher bij wetenschappers van de RUG op zoek naar de antwoorden op vragen van kinderen. De vragen die binnenkomen voor de Antwoordenwinkel dingen ook mee naar een plek in deze nieuwe rubriek van RTV Noord.

Eva Hulscher: ‘Kinderen verwonderen zich nog over alles wat wij volwassenen als vanzelfsprekend aannemen. Waarom vind je je eigen scheet stiekem niet stinken en waarom is de zee eigenlijk zout? Het zijn vragen die in ons hoofd niet meer opkomen, maar de antwoorden zijn voor iedereen reuze interessant. En het leuke is: bijna alles is wetenschappelijk te beantwoorden.’

Over Zpannend Zernike

Het kinderwetenschapsfestijn Zpannend Zernike van de RUG (1/2 oktober) draait precies om die nieuwsgierigheid van kinderen in de basisschoolleeftijd. Naast de Antwoordenwinkel is er van alles te doen en te ontdekken voor kinderen, (groot)ouders en begeleiders. Graaf als een echte archeoloog naar dinobotten of leer hoe je een huis bouwt dat tegen aardbevingen kan. Kruip in de huid van je opa of oma en voel hoe het is om oud te zijn. Of bepaal als een echte rechter of iemand schuldig is of niet. Meer informatie over het programma en de locaties op zpannendzernike.nl. Naast de RUG, zijn ook de Hanzehogeschool, het UMCG, EnTranCe, diverse bedrijven op de Zernike Campus en De Jonge Onderzoekers partner in Zpannend Zernike.

Weekend van de Wetenschap

Zpannend Zernike is onderdeel van het landelijke Weekend van de Wetenschap van vrijdag 30 september t/m zondag 2 oktober. Voorafgaand aan Zpannend Zernike vindt op vrijdagavond de Europese Nacht van de Onderzoekers plaats in Forum Groningen. Het thema van de nacht is Vrouw & Wetenschap. Meer informatie over het programma vind je op www.rug.nl/ERN. De Europese Nacht van de Onderzoekers en Zpannend Zernike zijn mede gefinancierd door de Europese Commissie, onder het Horizon 2020 Onderzoek en Innovatie programma.

Laatst gewijzigd:07 september 2022 11:49