Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Open Competitie Science-M-subsidies voor Krushynska and Dekker

22 september 2022

Twee onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering hebben een Open Competition Science-M1-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Dr. Anastasiia Krushynska van het Engineering and Technology Institute Groningen (ENTEG) heeft een beurs gekregen voor haar project ‘Exploring material-architecture relations in additively manufacturing polymer metamaterials’. Dr. Frank Dekker van het Groningen Research Institute of Pharmacy (GRIP) ontvangt de subsidie voor zijn project ‘Het doorbreken van therapieresistentie bij Acute Myeloïde Leukemie (AML)’.

M1-subsidies bedragen rond de EUR 360,000 en zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie.

Dr. Frank Dekker (GRIP) | Het doorbreken van therapieresistentie bij Acute Myeloïde Leukemie (AML)

De effectiviteit van de huidige therapie voor acute myeloïde leukemie (AML) wordt beperkt door de ontwikkeling van therapieresistentie. Kankercellen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van therapieresistentie bevinden zich in een zuurstofarme omgeving het beenmerg. Dekker wil een nieuwe therapeutische strategie ontwikkelen waardoor medicijnen worden geactiveerd in een zuurstofarme omgeving en dan zorgen voor afbraak van eiwitten die kankercellen laten overleven. Dit maakt het mogelijk om kankercellen uit te roeien die resistent zijn tegen chemotherapie, waardoor de kanker later of helemaal niet terugkomt.

Dr. Anastasiia Krushynska (ENTEG) | Exploring material-architecture relations in additively manufactured polymer metamaterials

Metamaterialen - door de mens gemaakte complex gestructureerde materialen - hebben uitzonderlijke eigenschappen die zeer nodig zijn in de industrie, geneeskunde en engineering. Ze maken superresolutie mogelijk, kunnen vliegtuiggeluid dempen en zelfs seismische golven verminderen. Het praktische nut ervan is echter schaars vanwege onvoldoende kennis over materiaal-architectuur wisselwerking. Dit project zal deze leemte opvullen door 3D-geprinte polymeer metamaterialen te bestuderen. 3D-printen wordt nu een veelzijdige techniek om oplossingen te bieden voor meerdere sectoren met polymeren die ongeveer 80% van de productiebehoeften dekken. Kurshynska wil ontdekken hoe we metamaterialen met verwachte functionaliteiten kunnen 3D-printen door basiscomponenten goed samen te stellen.

M1-subsidie Krushynska: Dit project is gericht op het begrijpen van fundamentele relaties tussen de architectuur van additief vervaardigde (AM) fononische materialen (rechts geïllustreerd) en de materiaaleigenschappen van hun samenstellende materialen (links afgebeeld) om nauwkeurige voorspellingen van dynamische eigenschappen (weergegeven door golven langs de diagonaal) mogelijk te maken.
Laatst gewijzigd:22 september 2022 16:02