Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Drie FSE-onderzoekers ontvangen Open Competitie ENW-M-subsidie

06 juli 2022

Drie FSE-onderzoekers hebben een Open Competitie Science-M-subsidie ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Anastasia Borschevsky en Steven Hoekstra (beiden Van Swinderen Institute) ontvangen samen een M2-subsidie van EUR 700.000 voor hun project ‘Op zoek naar fundamentele asymmetrie met complexe moleculen’. Rifka Vlijm (Zernike Institute) ontvangt een M1-subsidie van EUR 350.000 voor haar project ‘Delende cellen filmen met Artificial Intelligence’.

M-subsidies zijn bedoeld voor innovatief, kwalitatief hoogwaardig fundamenteel onderzoek en/of studies met wetenschappelijke urgentie.

Prof. dr. Anastasia Borschevsky & prof. dr. Steven Hoekstra | Op zoek naar fundamentele asymmetrie met complexe moleculen

lab-overzicht

In dit project, waarin theorie en experiment samenwerken, wordt door een studie van kleine moleculen een grote vraag uit de deeltjesfysica onderzocht. Waar voorheen moleculen zijn gebruikt die slechts uit twee atomen bestaan om de fundamentele symmetrieën van de deeltjesfysica te testen, gaan Borschevsky en Hoekstra verkennen hoe dit het beste kan met meer complexe moleculen (tot zeven atomen). Deze complexere moleculen zijn veelbelovend vanwege hun gevoeligheid voor symmetrie-schendingen, maar ook omdat ze minder gevoelig zijn voor systematische fouten in de metingen. Uiteindelijk zullen deze moleculen gebruikt worden om een voorspelde asymmetrie van het elektron - zijn elektrisch dipoolmoment - te onderzoeken.

Dr. Rifka Vlijm | Delende cellen filmen met Artificial Intelligence

STED-microscoop

Tijdens celdeling moet iedere dochtercel precies één DNA-kopie ontvangen. Microtubuli verdelen de twee DNA-kopiën door eraan te trekken. Welke microtubulus aan welk DNA-molecuul bindt is dus cruciaal. Hoe het eiwitcomplex genaamd corona dit regelt is een raadsel, omdat het te klein en te dynamisch is voor een lichtmicroscoop. Vlijm lost dit op door met een superresolutie-microscoop in gefixeerde cellen hoge- en lage-resolutieafbeeldingen te maken. Vervolgens worden in levende cellen lage-resolutiefilmpjes gemaakt, dat is sneller en minder schadelijk. Met AI worden deze lage-resolutiefilmpjes vertaald naar super-resolutie en kan eindelijk worden gezien hoe de dynamische corona-structuur ons genoom waarborgt.

NWO Open Competitie ENW-M

M-subsidies zijn bedoeld voor het realiseren van nieuwsgierigheidsgedreven, fundamenteel onderzoek van hoge kwaliteit en/of wetenschappelijke urgentie. De subsidie biedt onderzoekers de mogelijkheid om creatieve en risicovolle ideeën uit te werken en wetenschappelijke innovaties te realiseren die de basis kunnen vormen voor de onderzoeksthema's van de toekomst.

Laatst gewijzigd:12 juli 2022 11:29