Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee FSE-onderzoekers betrokken bij miljoenenprojecten Nationale Wetenschapsagenda

28 maart 2022

Hoogleraar Moniek Tromp van het Zernike Institute for Advanced Materials (ZIAM) en Dr. Fatih Turkmen van het Bernoulli Institute zijn beide betrokken bij een groot onderzoeksconsortium dat een miljoenensubsidie ontvangt vanuit de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Moniek Tromp is principle investigator bij een project dat zich richt op het realiseren van de volgende generatie veilige batterijen. Fatih Turkmen is partner in een project dat zich focust op chat-technologie en het veilig bruikbaar maken daarvan voor kleine talen en toepassingen. Beide consortia bestaan uit meerdere universiteiten, hogescholen, bedrijven en maatschappelijke organisaties. De Nationale Wetenschapsagenda wordt gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

BatteryNL

Moniek Tromp | BatteryNL – Een nieuwe generatie batterijen gebaseerd op beter begrip van grensvlakken

Het BatteryNL-project richt zich op het realiseren van de volgende generatie batterijen die veiliger zijn, met hogere energiedichtheden en een langere levensduur. Dit is noodzakelijk voor een samenleving gebaseerd op duurzame energiebronnen. Gebruikmakend van unieke Nederlandse expertise wordt het hart van deze begeerde batterijen - het electrode-elektrolyt grensvlak - onderzocht en verbeterd met schaalbare technologieën. Om te zorgen dat de technologische doorbraken ook echt in de maatschappij worden geïntegreerd wordt er samengewerkt met kleine bedrijven, multinationals en maatschappelijke organisaties. Op deze manier creëert het consortium een cruciale rol voor Nederlandse partijen in de ontwikkeling van toekomstige batterijtechnologie.

LESSEN

Fatih Turkmen | LESSEN: Chat-gebaseerde gespreksintelligentie met weinig middelen

Steeds vaker heeft onze interactie met apparaten en diensten de vorm van een conversatie. Hierbij voeren mensen een gesprek met een systeem om hun vragen en behoeften te uiten; het systeem antwoordt op een natuurlijke manier, stelt eventueel vragen ter verduidelijking, en voorziet daarmee in de behoefte van de gebruiker. Hoe zorgen we ervoor dat deze chat-technologie ook toegankelijk en bruikbaar is voor kleine talen en toepassingsdomeinen, met relatief weinig trainingsmateriaal en rekenkracht? LESSEN richt zich op de ontwikkeling van efficiënte chat-algoritmen en oplossingen voor het optimaal gebruik van geschreven conversatie-data, op een veilige, privacybeschermende en transparante manier.

Nationale Wetenschapsagenda

In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) financiert NWO sinds 2018 onderzoek in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA). Het doel van de NWA is het leveren van een positieve en structurele bijdrage aan de mondiale kennismaatschappij van morgen, waar nieuwe kennis gemakkelijk doorstroomt van onderzoeker naar gebruiker en waar nieuwe vragen vanuit de praktijk en de samenleving snel en vanzelfsprekend ingang vinden in nieuw onderzoek.

Laatst gewijzigd:28 maart 2022 13:44