Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Opening Expertisecentrum Gezinnen met meervoudige en complexe problemen

01 februari 2021

Gezinnen met meervoudige en complexe problemen doen een groot beroep op ondersteuning door zorg. De opeenstapeling van zorgwekkende situaties verhoogt het risico op verwaarlozing, mishandeling of misbruik. Dat geldt ook voor het risico op ernstige gedrags- en ontwikkelingsproblemen bij kinderen. Er is veel behoefte aan meer integrale en brede aanpak. Daarom is op 1 februari 2021 het nieuwe Expertisecentrum Gezinnen met meervoudige en complexe problemen geopend bij de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen.

Hoofddoelstelling

De situatie van kinderen in deze gezinnen is veelal zorgelijk, maar de uitkomsten van interventies zijn beperkt. Hoewel een brede zienswijze en aanpak belangrijk zijn, bestaan er geen eenvoudige oplossingen voor de problematiek van deze gezinnen. Ook al weten we veel en kunnen we het nodige, we weten ook nog heel veel niet. Het Expertisecentrum Gezinnen met meervoudige en complexe problemen heeft daarom als hoofddoelstelling zowel het genereren, bundelen, verspreiden en implementeren van wetenschappelijke en praktijkkennis als het opleiden van mensen.

Verkenning

Er is een brede verkenning van het veld geweest, met onder anderen vertegenwoordigers van de Academische Werkplaats Groningen, gemeenten, landelijke en regionale initiatieven, sociale teams en praktijkinstellingen. Daaruit blijkt dat er behoefte is aan een integraal en breder zicht en aanpak voor de doelgroep. Als centraal punt wil het Expertisecentrum Gezinnen met meervoudige en complexe problemen die leemte vullen en aansluiten bij actuele ontwikkelingen.

Activiteiten

Het expertisecentrum gaat zich richten op onderzoek, onder meer praktijkgericht onderzoek op verschillende niveaus en in verschillende settings. Ook gaat het zich bezighouden met onderwijs/scholing/training, zoals het opleiden van studenten en hulpverleners door bijvoorbeeld het geven van lezingen, studiedagen en workshops. Tot slot gaat het expertisecentrum kennis bundelen, mensen en projecten samenbrengen en praktijkinstellingen en gemeenten adviseren en begeleiden bij de ontwikkeling van werkprocessen en beleid.

Initiatiefnemers

De initiatiefnemers Jana Knot-Dickscheit en Daniëlle Jansen kennen een lange historie van samenwerking en zijn verbonden aan verschillende basiseenheden/afdelingen van de RUG en het UMCG. Ze zijn experts op het gebied van gezinnen met meervoudige en complexe problemen en maken reeds deel uit van internationale en nationale samenwerkingsvormen op het gebied van onderzoek en onderwijs. Ook zijn zij sterk ingebed in de noordelijke regio’s.

Contact

Directeuren Expertisecentrum: dr. Jana Knot-Dickscheit (hoofd & initiatiefnemer) & dr. Daniëlle Jansen (projectadviseur & initiatiefnemer); projectcoördinator: dr. Carolien Lunenborg

Laatst gewijzigd:01 februari 2021 14:58