Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Nieuw mobiel Spraaklab gaat dialecten en articulatie onderzoeken

17 februari 2021
Spraaklab

De Faculteit der Letteren van de Rijksuniversiteit Groningen kan nu een nieuw middel inzetten bij haar taalkundig onderzoek: het mobiel laboratorium Spraaklab. Dit rijdende laboratorium heeft een werkruimte en een afgescheiden, geluidsgedempte ruimte waarmee onderzoekers met geavanceerde apparatuur onderzoeksdata van hoge kwaliteit kunnen verkrijgen. Spraaklab zal worden ingezet voor taalkundig onderzoek bij bijvoorbeeld Parkinsonpatiënten, en bij publieksevenementen.

Van tongbewegingen tot articulatie bij Parkinson

Spraaklab is geschikt voor diverse soorten onderzoek. Onderzoekers kunnen spraakopnames maken, en met aanvullende apparatuur oogbewegingen en EEG-hersensignalen registreren en tong- en lipbewegingen tijdens spraak meten. Doordat het laboratorium kan rijden kunnen onderzoekers kwetsbare en minder mobiele groepen onderzoeken en op een efficiëntere manier data verzamelen. Spraaklab zal bijvoorbeeld gebruikt worden voor onderzoek naar de verandering en variatie van de Nedersaksische en Friese dialecten, maar ook bij een onderzoek naar de articulatie van mensen met de ziekte van Parkinson in Nederland. Daarnaast is het een mooi visitekaartje, dat de zichtbaarheid van de Faculteit der Letteren van de RUG verhoogt.
Het mobiele laboratorium is op maat gemaakt door Coxx Mobile Systems en Carrosserie Akkermans.

Zie ook onderstaande video over (het belang en de lancering van) Spraaklab.

Martijn Wieling, coördinator Spraaklab

Laatst gewijzigd:22 februari 2021 11:50