Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Prof. dr. Minnaard en dr. Buter ontvangen eerste NWO ENW Team Science Award

30 november 2020

Prof. dr. Minnaard en dr. Buter (RUG, Stratingh Institute ) hebben samen met dr. Van Rhijn (Universiteit Utrecht) en prof. dr. Moody (Harvard) de eerste NWO ENW Team Science Award toegekend gekregen. Dit multidisciplinaire team ontvangt de award voor de ontwikkeling van ‘Comparative Lipidomics, een nieuwe strategie om pathogene bacteriën te bestuderen die de basis vormt voor de ontwikkeling van nieuwe geneesmiddelen, diagnostiek en vaccins’.

Mycobacterium tuberculosis, de veroorzaker van TBC

Het team is een multidisciplinair team dat al veertien jaar samenwerkt aan een gemeenschappelijk doel: de belangrijkste moleculen identificeren die de progressie en respons bij tuberculose bevorderen. Het team combineert de sterke punten van synthetische en analytische organische chemie, microbiologie en immunologie om hun doelen te bereiken. Een belangrijk detail is dat het team niet focust op eiwitten maar op lipiden.

Het team doet ontdekkingen met behulp van een ‘iteratieve benadering’: Moody ontdekt nieuwe lipiden door pathogene en niet-pathogene bacteriën te vergelijken; Minnaard synthetiseert de lipide(n); Van Rhijn bestudeert hun interactie met het menselijke immuunsysteem en Buter ontwikkelt op basis van deze resultaten nieuwe licht-activeerbare medicijnen. De combinatie van deze complementaire expertise en technieken maakt het werk van dit team uniek.

Naast het pionieren in een nieuw onderzoeksveld, heeft het team hun ontdekkingen ook opengesteld voor onderzoekers van over de hele wereld. Dit initiatief tot het delen van kennis en reagentia komt de vooruitgang van de lipidenbiologie ten goede en zet een nieuwe wetenschappelijke standaard.

De beoordelingscommissie vindt dat het om een sterk team gaat dat al geruime tijd samenwerkt. Het wetenschappelijke doel van het team is duidelijk omschreven en er is een duidelijke synergie tussen de teamleden en hun expertise. Zonder dit interdisciplinaire karakter zou het onderzoek waarschijnlijk niet zo effectief zijn. Bovendien stelt de commissie het zeer op prijs dat de nieuw gesynthetiseerde lipiden voor iedereen vrij beschikbaar zijn.

Laatst gewijzigd:24 maart 2023 09:34