Skip to ContentSkip to Navigation
About us Latest news News News articles

Onderzoek naar effect loopbaanoriëntatie en loopbaanbegeleiding voor vmbo-jongeren met migratieachtergrond

03 juni 2020

Onderzoekers Hanke Korpershoek en Alma Spijkerboer (GION Onderwijs/Onderzoek, Rijksuniversiteit Groningen), Régina Petit en Merlijn Karssen (Kohnstamm Instituut) en trainer/onderwijsadviseur Annet Hermans hebben een subsidie gekregen voor het beleidsgerichte onderwijsonderzoek “INNOVATION LAB: Doorontwikkeling en effectmetingen van loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) voor vmbo-jongeren met een (niet-Westerse) migratieachtergrond.”, gefinancierd door het NRO vanuit de subsidieronde “Gelijke kansen richting de Toekomst 2020”. De komende drie jaar wordt het project in samenwerking met verschillende vmbo-scholen opgezet en uitgevoerd.

Jongeren met een (niet-Westerse) migratieachtergrond ondervinden vaker problemen met de studiekeuze dan jongeren zonder migratieachtergrond. Voor migrantenjongeren is daarom de rol van de school van groot belang voor het maken van een geïnformeerde, weloverwogen studiekeuze. Studiekeuzebegeleiding is onderdeel van de verplichte loopbaanoriëntatie en –begeleiding (LOB) in het vmbo, waarin oriëntatie op vervolgonderwijs én beroepsoriëntatie samenkomen. De vraag blijft echter welke LOB-activiteiten en interventies het maken van goede studiekeuzes bevorderen. Ook is onduidelijk in hoeverre de ondersteuningsbehoeften van jongeren met verscheidene (achtergrond)kenmerken verschillen en dus of gedifferentieerd moet worden in de keuzebegeleiding.

Dit project beoogt vmbo-scholen en beleidsmakers inzicht te geven in de effectiviteit en impact van het bestaande LOB-interventieaanbod voor vmbo-jongeren op het ontwikkelen van een weloverwogen studiekeuze voor het MBO. Daarnaast beoogt het project de werkzame mechanismen die de effecten kunnen verklaren verder te specificeren, om zo te komen tot bruikbare, haalbare activiteiten die scholen direct in de praktijk kunnen inzetten.

In het project worden in ons INNOVATION LAB veelbelovende interventies doorontwikkeld tot evidence-informed interventies, gebruikmakend van eerder ontwikkeld materiaal, en geïmplementeerd op vmbo-scholen waar veel migrantenjongeren naartoe gaan. De impact van deze interventies op de leerlingen wordt geëvalueerd. Naar gevorderde en al goed geïmplementeerde interventies wordt een effectstudie uitgevoerd.

Meer informatie:

Laatst gewijzigd:20 juni 2024 07:47
Deel dit Facebook LinkedIn

Meer nieuws

  • 17 maart 2025

    Liekuut | De hoge prijs van conflicten

    Volgens Carsten de Dreu, hoogleraar Fundamenten van samenwerking en sociale organisatie bij de Rijksuniversiteit Groningen, is er veel te leren over conflicten.

  • 10 maart 2025

    Wetenschap Werkt | Hogere cijfers door slim te stampen

    Van Rijn ontwikkelde een online tool die leerlingen in staat stelt beter en efficiënter te leren. Geleerde kennis blijft daarnaast langer hangen en er worden hogere cijfers gehaald.

  • 05 maart 2025

    Vrouwen in de wetenschap

    De RUG viert Internationale Vrouwendag met een bijzondere fotoserie: Vrouwen in de wetenschap.