Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Wat doen jongeren op 'normale' plekken?

Janine Venema onderzoekt hun dagelijks leven en identiteit
25 mei 2020
Janine Venema
Janine Venema

Kersverse promovenda Janine Venema raakt maar niet uitgestudeerd. Na het vmbo, hbo en een universitaire studie miste ze al snel de collegebanken. Sinds januari doet ze bij het Population Research Centre onderzoek naar het dagelijks leven van jongeren. Zo hoopt ze ook iets te kunnen betekenen voor hun welzijn.

Je gaat onderzoek doen naar jongeren opgroeiend in een kwetsbare positie en hun Home and Place Making-proces. Kun je hier wat over vertellen?

Ik ga voor het onderzoek proberen samen met deze jongeren inzicht te krijgen in hun dagelijkse leven op de plekken die voor hen belangrijk zijn, zoals bijvoorbeeld de buurt en school. Ook de digitale context van sociale media zal aan bod komen. Verder ben ik geïnteresseerd in hoe deze plekken samenhangen met de identiteitsontwikkeling van jongeren. Het onderzoek heeft dus een sociaalgeografische invalshoek, wat mij als socioloog en demograaf erg enthousiast maakt. Het uiteindelijke doel is om zowel bij te dragen aan de sociaalgeografische literatuur, als om strategieën en tools aan te leveren die toegepast kunnen worden in het actie-onderzoek Coaching in Home & Place making, het grotere onderzoek waar mijn onderzoek deel van uitmaakt.

Je bent net begonnen als promovenda. Hoe vind je het tot nu toe?

Het bevalt mij tot nu toe erg goed! Ik ben inmiddels alweer bijna twee jaar afgestudeerd, en heb daarna eerst gewerkt als onderzoeker bij het UMCG voordat ik uiteindelijk begon als promovendus. Ik merkte dat ik de collegezaal begon te missen en nog behoefte had aan verdere specialisatie in sociaalgeografisch onderzoek. Toen de mogelijkheid voor dit onderzoek op mijn pad kwam wist ik dat ik deze kans moest aangrijpen, omdat een kwalitatieve jeugdstudie gericht op leefomgeving en identiteitsontwikkeling mij maatschappelijk relevant en waardevol leek. Dat ik daarnaast nu weer verder kan leren en de vrijheid krijg om richting te geven aan het onderzoek spreekt mij erg aan. Ik heb het erg naar mijn zin bij het Population Research Centre waar ik werkzaam ben en heb het getroffen met de begeleiding die ik krijg tijdens mijn onderzoek.

Welke invloed hebben buurt en school op de identiteit van jongeren? (Foto's: Elmer Spaargaren)
Welke invloed hebben buurt en school op de identiteit van jongeren? (Foto's: Elmer Spaargaren)

Veel onderzoekers kunnen vanwege het coronavirus moeilijk verder met hun onderzoek. Hoe gaat dat bij jou?

Op het moment dat we in verband met het virus thuis gingen werken was ik nog volop bezig met het schrijven van mijn onderzoeksvoorstel, dat kon ik gelukkig ook goed thuis doen. Nu het afstand houden waarschijnlijk langer gaat duren dan in eerste instantie verwacht werd, moeten er mogelijk wat creatieve oplossingen gezocht worden. Dit komt voornamelijk doordat mijn onderzoek etnografisch van aard is, wat inhoudt dat ik in direct contact zou komen met veel mensen. Ik heb er vertrouwen in dat dit op de lange termijn wel weer mogelijk is en goedkomt.

Was het altijd al je droom, promotieonderzoek doen?

Ik ben ooit begonnen op het vmbo en ik had eigenlijk lange tijd weinig kennis over hoe de academische wereld in zijn werk ging. Totdat ik na één jaar hbo-studie naar de RUG ging om sociologie te studeren. Door verschillende bijbaantjes als onderzoeksassistent kwam ik er steeds meer achter dat mijn interesse bij sociaalwetenschappelijk onderzoek lag en er misschien zelfs wel een promotie in het verschiet kon liggen. Daarnaast heb ik het altijd belangrijk gevonden om met mijn werk een bijdrage te kunnen leveren aan de maatschappij. En met dit onderzoek denk ik dat ik daarin de eerste stap kan zetten om hopelijk iets te kunnen betekenen voor het welzijn van jongeren in Groningen.

Het duurt natuurlijk nog even maar heb je al een idee wat je wilt doen na je promotie?

Op dit moment zie ik mijzelf na mijn promotie verder werken in projecten die gericht zijn op de identiteitsvorming en positieve ontwikkeling van jongeren, waarbij ik de kennis en ervaring die ik opgedaan heb tijdens mijn promotie zou kunnen toepassen. Ik zou het leuk vinden om dit in Nederland te kunnen doen, maar het is ook altijd wel een droom geweest om deel uit te kunnen maken van internationale projecten bij bijvoorbeeld een ngo. Verder lijkt lesgeven me ook erg leuk, dus wie weet wil ik wel graag bij de universiteit blijven. Of beide opties combineren.

Meer informatie

Janine Venema

Laatst gewijzigd:05 maart 2024 11:49
View this page in: English

Meer nieuws