Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee Teaching Fellow-beurzen voor de RUG

13 mei 2020

De resultaten van de 2020-ronde van het Comenius-programma zijn gepubliceerd. De Comeniusbeurs is een subsidieprogramma van de KNAW voor onderwijsinnovatieprojecten. RUG-onderzoekers Oksana Kavatsyuk en Jolien Mouw hebben beiden een Teaching Fellow-beurs ontvangen.

Het project 'Genderinclusief onderwijs in de wiskundeklas' van dr. Oksana Kavatsyuk richt zich op het onderzoeken hoe alle studenten, ongeacht hun geslacht, kunnen worden aangemoedigd om hun talenten op het gebied van wiskunde volledig te verkennen. "Ik wil laten zien dat een cursus als Calculus genderinclusief kan zijn met een aantal kleine veranderingen. Tot nu toe zijn er door verschillende organisaties veel inspanningen geleverd om de inschrijving van meisjes bij de STEM-opleidingen te vergroten, maar de universiteiten lopen nog steeds achter om maatregelen te nemen om vrouwelijke studenten te behouden. "

Nieuwe leerkrachten geven aan dat zij tijdens hun opleiding onvoldoende voorbereid worden op het constructief aanpakken van ordeproblemen, vooral wanneer leren gesitueerd is in een onoverzichtelijke en dynamische setting zoals een kleuterklas. Ook vinden studenten het vaak lastig om wetenschappelijke theorieën over klassenmanagement te vertalen naar de kleuterklaspraktijk. Speerpunt van het project ‘Orde in de Virtuele Kleuterklas’ van dr. Jolien Mouw is daarom het ontwikkelen en toetsen van een innovatieve en interactieve Virtual-Reality kleuterklas waarin studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) veilig kunnen experimenteren met geleerde reactieve en preventieve kleuterklassenmanagementstrategieën.

De Teaching Academy Groningen organiseert op 28 mei voor RUG-medewerkers een webinar 'Get started with your Comenius grant proposal' . Deze webinar is bedoeld voor docenten die mee willen doen aan de volgende Comenius-ronde.

Laatst gewijzigd:13 mei 2020 11:28