Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Uniterms - dé database voor RUG- en andere hogeronderwijstermen

04 december 2019

De terminologiedatabase voor hogeronderwijstermen van de RUG is gelanceerd: maak kennis met Uniterms. Kent u het Engelse woord voor 'bijzonder hoogleraar'? Of de officiele vertaling voor 'leeruitkomsten'? Vanaf nu helpt Uniterms u bij deze vraagstukken.

Uniterms

Uniterms is een samenwerking tussen de Universitaire Vertaal- en Correctiedienst (UVC) van het Talencentrum, het programma Taal- en Cultuurbeleid (LCP) en het Centrum voor Informatie Technologie (CIT). Met steun uit het LCP-programma hebben het CIT en de UVC nieuwe software kunnen ontwikkelen en de database kunnen updaten en aanvullen.

Uniterms bevat Nederlandse en Engelse termen die veel voorkomen binnen de RUG alsook andere hogeronderwijstermen. De vertalers van de UVC hebben deze termen gedurende 30 jaar verzameld en daarmee de basis gelegd voor Uniterms.

De database is vooral bedoeld als een handige lijst voor ieder die regelmatig RUG- of andere onderwijstermen in het Engels en Nederlands gebruikt, en vooral niet als een uitputtend woordenboek. Het is de bedoeling dat de database zich verder ontwikkelt en zal bijdragen aan een consistente vertaling van onderwijsterminologie in Europa. Helpt u ons alstublieft met het vullen van de database door uw suggesties door te geven via het feedbackformulier in Uniterms.

Ook is er een handige add-on beschikbaar waarmee u Uniterms kunt gebruiken in Word en Google Docs. Hoe u dit doet, leest u onderaan dit bericht.

Wij willen Uniterms graag opdragen aan onze collega dr. Julia Harvey, coördinator van de UVC van het Talencentrum. Julia stond aan de wieg van de database en was een warm pleitbezorger van consistentie in de vertaling van hogeronderwijstermen. Julia overleed op 8 augustus 2019.

Test uw kennis!

Weet u de Engelse vertalingen van de volgende Nederlandse RUG-termen? Test uw kennis met de quiz! Wilt u ook eens een gokje wagen voor de vertaalrichting Engels-Nederlands? Ga dan naar de Engelstalige pagina. De antwoorden van de quiz kunt u vinden in Uniterms.

1. Bindend studieadvies (BSA)

Binding study advice

Bachelor thesis
Bachelor’s thesis

6. Valorisatie

Valorization/valorisation (making money out of something)
Societal impact
Research impact
Outreach (often to schools)
Knowledge impact

7. Studiepunt

EC
ECTS (Can be used if the ECTS credit point has already been mentioned)
ECTS credit (Is becoming more common)
ECTS credit point (The approved European term. May be abbreviated to ECTS, ECTS credit or credit)
Credit

8. Promovendus

PhD student
PhD scholarship student
Scholarship PhD student
PhD

9. College van Bestuur

University Board
Board of the University
Board of Directors
Executive Board of the University

10. Voorzitter van het College van Bestuur

President of the Board of the University
Rector Magnificus of the Board of the University
Chairperson of the Board of the University
Manager of the Board of the University

Gebruik Uniterms

U kunt Uniterms op drie manieren gebruiken:

1.   Online via uw internetbrowser

2.   Door Uniterms als Word-add-on te downloaden (beschikbaar voor RUG-medewerkers)

• Type ‘Uniterms’ in de zoekbalk links onderin
  • Klik op ‘Uniterms Installer’
  • Open een Word-document
  • U vindt Uniterms rechtsboven in de menubalk

3.     Door Uniterms te downloaden als een Google Docs-add-on (beschikbaar voor RUG-medewerkers)

• Open een Google Doc
  • Selecteer Add-ons en Add-ons toevoegen
  • Selecteer het G suite Marketplace-menu (linksboven) en selecteer Rug.nl apps (helemaal onderin)
  • Selecteer Uniterms
  • Klik op Installeren
  • Geef toestemming als hierom gevraagd wordt
  • Selecteer uw account
  • Klik op Add-ons en start Uniterms

Voor vragen over Uniterms kunt u een e-mail sturen naar vertaal rug.nl.

Laatst gewijzigd:09 december 2019 08:48