Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

De Universiteit van Noorderzon

RUG op 29e editie van Gronings Performing Arts Festival
30 juli 2019

Op donderdag 15 augustus a.s. barst het 10-daagse Noorderzon Performing Arts Festival weer los in het mooie Noorderplantsoen. Jong en oud komen een stuk slimmer thuis van de festiviteiten dankzij de Universiteit van Noorderzon. De RUG, dé universiteit van het Noorden, biedt bezoekers de kans om op een toegankelijke en leuke manier en voor een klein prijsje hun kennis bij te spijkeren op/onder de (Noorder)zon in Groningen.

Noorderzon Groningen

Zelf onderzoek doen

Van 16 tot 20 augustus vind je op de Speelweide de Noorderlichten-activiteiten voor jong en oud van de Young Academy Groningen (YAG). Altijd al eens een wetenschapper willen zijn? Of de jonge wetenschappers van de RUG en hun onderzoeken leren kennen? De leden van de YAG laten je zien hoe een neuron eruitziet, hoe je een groep zeeschildpadden bestudeert en welke Griekse goden er waren. Kom dus proefjes, breinkrakers en uitdagingen doen. Als je alles hebt gedaan, ligt er zelfs een diploma klaar.

College via de koptelefoon

's Avonds geven de YAG-leden spetterende Minicolleges van 15 minuten, speciaal voor jongeren (en volwassenen) vanaf 12 jaar. Elke avond zijn er andere onderzoekers die via een koptelefoon over een van 20 uiteenlopende interessante onderwerpen spreken. Wat is de maatschappelijke impact van je wc-rol? Nemen criminelen Nederland over? Wat kunnen 17de-eeuwse filosofen ons leren over hedendaagse vragen over identiteit en individualiteit? Reken maar dat je met een rijk gevoel het podium op de Speelweide verlaat!

Studium Generale en Aletta Jacbs School of Public Health

Kun je niet wachten tot de colleges weer beginnen in september? Ook Studium Generale doet mee aan de Universiteit van Noorderzon, met drie wetenschappelijke lezingen voor volwassenen in de beide weekenden van het festival.

• 17 aug. Dirk de Wachter – Laat ons ook ongelukkig zijn (uitverkocht)
  • 18 aug. Ellen Laan – Seks! Een leven lang leren
  • 24 aug. Menno Schilthuizen – Darwin in de stad

Ook deAletta Jacobs School of Public Health (AJSPH) heeft voor het tweede jaar een dag vol activiteiten gepland in het kader van gezonder ouder worden, waaronder een escaperoom voor kinderen. Dit is op 21 augustus in de Horatio-tent.

Overzicht activiteiten Universiteit van Noorderzon

• Noorderlichten (YAG): 16-20 augustus van 13:00-18:00 u, vanaf 6 jaar, toegang 1 'Speelweidemunt' per activiteit.
  • Minicolleges (YAG): 16-20 augustus van 20:00-22:00 u, vanaf 12 jaar, toegang €2 p.p.
  • Studium Generale: op 17, 18 en 24 augustus wetenschappelijke lezingen voor volwassenen. Toegangsprijs €7,50 p.p. Voor tickets zie Studium Generale Groningen.
  • The Escape (AJSPH): 21 augustus 'KRAAK DE CODE VOOR GELUK', voor details zie de AJSPH website.

De 29e editie vanNoorderzon vindt plaats van donderdag 15 t/m zondag 25 augustus 2019 in het Noorderplantsoen in Groningen.

Laatst gewijzigd:12 april 2021 11:22