Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Eerste Eredoctoraat voor Nobelprijswinnaar Ben Feringa

03 april 2019

Professor dr. Ben Feringa, hoogleraar scheikunde aan de Rijksuniversiteit Groningen, heeft een eredoctoraat gekregen van de Universiteit van Johannesburg. Dit is zijn eerste eredoctoraat van een andere universiteit. De Nobelprijswinnaar van 2016 wordt hiermee geëerd voor zijn baanbrekend scheikundig onderzoek naar moleculaire motoren. De uitreiking vond plaats op 2 april 2019 tijdens een academische plechtigheid in Johannesburg.

Ben Feringa tussen de andere ontvangers van een eredoctoraat van de University of Johannesburg

Feringa is sinds 1988 hoogleraar synthetische scheikunde aan de RUG. Zijn ontdekking in 1999 van de ‘moleculaire motor’, een door licht voortgedreven roterende molecuul, wordt algemeen als een doorbraak van wereldformaat aangemerkt. Feringa werd eerder veelvuldig onderscheiden met prijzen, waaronder de Spinozapremie.

Waardering

Deze 'Honoris Causa' toont de waardering van de Universiteit van Johannesburg voor en de erkenning van Feringa’s ontdekking van door licht aangestuurde 'moleculaire motoren' die zichzelf door de bloedbaan kunnen transporteren om geneesmiddelen af te leveren op onbereikbare locaties in het menselijk lichaam.

Professor Debra Meyer, Executive Dean of Science bij UJ: "De missie van Professor Feringa om de mensheid te dienen door innovatie, is in overeenstemming met die van onze universiteit. Zijn moleculaire motoren voor medicijnafgifte zijn onmiskenbaar uniek en innovatief, en beloven een revolutie in de behandelingsmogelijkheden voor verschillende ziekten. Bovendien is zijn verbeeldingskracht en betekenisvolle interactie met anderen in overeenstemming met die van UJ. Professor Feringa heeft een ongetwijfeld geweldige carrière en we voorzien dat hij in de ÚJ zal dienen als motivator voor toekomstige onderzoekers, een adviseur op onderzoeksgebieden die al in ontwikkeling zijn binnen onze faculteit van wetenschappen (die toevallig in overeenstemming zijn met zijn onderzoeksgebieden), en een algemene indicator van wat hard werken en toegewijde wetenschap kan bereiken. Hij heeft mijn hoogste aanbeveling voor een eredoctoraat in onze faculteit.”

Laatst gewijzigd:30 april 2020 15:47