Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Zpannend Zernike: ‘backstage’ in de wondere wereld van wetenschap en technologie

Astronaut André Kuipers te gast
27 september 2018

Op zaterdag 6 en zondag 7 oktober is de stad Groningen het toneel van Zpannend Zernike: de Groningse bijdrage aan het Weekend van de Wetenschap. Je verwonderen over de wereld, de mens en de natuur. Nieuwsgierigheid en verbazing, knutselen en creatief zijn, zintuiglijke waarneming en fysieke inspanning, vragen en nadenken; die ingrediënten maken Zpannend Zernike al jaren tot een groot succes. Voor jong en oud.

Op zaterdag zijn de activiteiten van Zpannend Zernike in de binnenstad van Groningen en op zondag op de Zernike Campus. De deuren van de universiteit, onderzoeksinstellingen, Hanzehogeschool Groningen en De Jonge Onderzoekers staan deze dagen wagenwijd open. Bezoekers kunnen er terecht voor demonstraties, workshops, lezingen over wetenschap en techniek, en zelf ‘wetenschappelijk’ bezig zijn. De toegang is overal gratis, en voor alle bezoekers is er een leuk Zpannend Zernike cadeautje!

André Kuipers in het Academiegebouw

Astronaut André Kuipers is ambassadeur van het Weekend van de Wetenschap. Op zaterdag 6 oktober gaat hij met een helikopter door Nederland op ontdekkingsreis in de wondere wereld van wetenschap en technologie. Zaterdagmiddag bezoekt hij tussen 16 en 17 uur in het Academiegebouw van de Rijksuniversiteit Groningen het Wetenschapsfestival van de Young Academy Groningen en is hij ‘lanceermeester’ bij het lanceren van de door kinderen zelfgemaakte waterraketten.

Wat is er te doen op Zpannend Zernike?

Op zaterdag zijn er activiteiten in de binnenstad op zes locaties: het Academiegebouw, Universiteitsmuseum, ERIBA, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, de Jonge Onderzoekers en DOT. Op zondag staat het onderzoek op de Zernike Campus in de spotlight. Een greep uit het aanbod: op zaterdag is er in het Academiegebouw een Wetenschapsfestival, een pubquiz en een workshop waterraketten bouwen (voor wie zelf Coca-Cola of Pepsi Colafles van 1,5 liter meeneemt). In het Universiteitsmuseum kunnen kinderen graven naar botten, als een echte archeoloog. In het Heymansgebouw ervaar je in een rijsimulator wat er gebeurt als je appt achter het stuur. Bij ERIBA kun je alles leren over bacteriën en DNA uit een banaan halen. Bij de Jonge Onderzoekers gaan kinderen zelf aan de slag en DOT presenteert in het 3D-koepeltheater een spectaculaire planetariumshow. Op zondagmiddag kan iedereen zich op de Zernike Campus verbazen over de wereld van techniek, energie, duurzaamheid, innovatie en ruimte. Kinderen kunnen een zelfgemaakt bouwwerk op een triltafel testen, een legorobot bouwen en deze over een parcours leiden of ervaren hoe drones worden ingezet bij het onderzoek naar broeikasgassen en luchtvervuiling. En natuurlijk is het mobiele planetarium er ook weer.

Deelnemers

Deelnemers aan Zpannend Zernike zijn: Academiegebouw RUG, Universiteitsmuseum, Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, De Jonge Onderzoekers, ERIBA-UMCG, DOT, KVI-Center for Advanced Radiation Technology, SRON Netherlands Institute for Space Research, Kapteyn Instituut voor sterrenkunde, Hanzehogeschool Groningen, Faculteit Science and Engineering (Bernoulliborg/Science LinX), EnTranCe, BuildinG, TNO, ZAP Groningen, ESRIG en de ‘Jouw Energie van Morgen truck’. Bij elke locatie van Zpannend Zernike krijg je een stempel op de stempelkaart. De stempelkaart (met minimaal twee stempels) kun je inruilen voor het Zpannend Zernike cadeautje.

Zaterdag 6 oktober in de binnenstad van Groningen
Zondag 7 oktober op de Zernikecampus in Groningen
Beide dagen tussen 12.00 en 17.00 uur.
De toegang is gratis. Voor alle bezoekers is er een Zpannend Zernike cadeautje. En op vertoon van een fietssleuteltje krijgen kinderen het enige echte Zpannend Zernike fietsvlaggetje.
Meer informatie op www.zpannendzernike.nl

Meer informatie

• Voor meer informatie over het programma op zaterdag 6 oktober: Martin Althof of Cato van der Vlugt.
  • Voor informatie over zondag 7 oktober: Theo Jurriens of Harry Kiewiet.
  • Voor informatie over bijdrage Hanzehogeschool Groningen, EnTranCe en BuildinG: pers org.hanze.nl of 050-5955656.
Laatst gewijzigd:07 september 2020 16:36