Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Eerste biografie van Piet Mondriaans vroege jaren

11 september 2018
Piet Mondriaan, ca. 1908, fotograaf onbekend, collectie RKD - Den Haag

Voor Piet Mondriaan waren zijn conflicterende seksuele gevoelens voor mannen en vrouwen een belangrijke factor in zijn leven. De kunstenaar wiens abstracte schilderijen nu honderden miljoenen euro’s waard zijn, wist niet goed hoe zich te gedragen op erotisch vlak. Sinds zijn dood in 1944 is er een groot aantal biografieën van hem verschenen – en zijn er evenzoveel mythes rondom zijn kunstenaarschap ontstaan. Hij zou bijvoorbeeld een minzame asceet zijn, of juist een bon-vivant. De Amerikaan Nick Weber nam als eerste de moeite om op basis van grondig bronnenonderzoek te kijken hoe Mondriaans dagelijks leven eruit zag, zonder uit te gaan van een vooropgezet plan of model om zijn leven te interpreteren. Weber verdedigt op 20 september zijn biografie Piet Mondrian’s Early Years (1872-1919) als proefschrift aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Mondriaans vroege jaren

Mondriaan groeide op in een religieuze familie in Amersfoort en Winterswijk. Tijdens zijn studie aan de Amsterdamse Rijksacademie werd hij al snel een pionier op het gebied van het modernisme, die voorbij de traditionele grenzen van kleur en compositie ging. In 1912 trok hij naar Parijs, waar hij zijn eigen versie van het kubisme creëerde. Toen hij tijdens de Eerste Wereldoorlog terug in Nederland kwam, begon hij meer abstract te schilderen, werd bevriend met de kunstenaars rond het tijdschrift De Stijl, maar bekwaamde zich ook in het stijldansen. In 1919 ging Mondriaan terug naar Parijs, om nooit meer een stap op Nederlandse bodem te zetten.

Nick Weber (foto Eric Palmen)

Biograaf Nick Weber

Nick Weber, afgestudeerd aan Yale en Loomis School in 1965, is president van de Josef and Anni Albers Foundation in de VS. Al op tienjarige leeftijd raakte hij gefascineerd door het abstracte werk van Mondriaan. Hij schreef eerder biografische studies van Le Corbusier, Balthus en Freud. Zijn promotieonderzoek aan het Biografie Instituut van de Rijksuniversiteit Groningen werd begeleid door prof.dr. Hans Renders en dr. Peter de Ruiter.

Biografiecongres

Webers doctoraatsverdediging maakt deel uit van het congres ‘Different Lives. Perspectives on Biography in Public Cultures and Societies’ (19 tot en met 21 september), georganiseerd door het Biografie Instituut van de RUG. De biografie is een genre dat sinds enige tijd volop in de publieke belangstelling staat. Biografieën bepalen de manier waarop we met ons nationaal verleden omgaan. Deze levensbeschrijvingen staan vaak niet op zichzelf, maar krijgen betekenis tegen de achtergrond van een traditie, een manier waarop er gewoonlijk over individuen wordt geschreven in een land. Dit soort tradities staat centraal bij het congres, waar een aantal zeer gerenommeerde internationale biografen komt spreken.

Meer informatie

• Nick Weber is beschikbaar voor interviews van woensdag 19 tot vrijdag 21 september, via zijn promotor, professor Hans Renders.
  • Lees hier meer over het congres Different Lives.
Laatst gewijzigd:11 mei 2020 14:16