Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Feringa verguld met bronzen buste en boek

08 juni 2018

Donderdagmiddag 7 juni werd er een klein Nobel-feestje gevierd op de Rijksuniversiteit Groningen. Beide Nobelprijswinnaars van de RUG zijn in brons vereeuwigd: natuurkundige prof. dr. Frits Zernike staat al zo'n 60 jaar in het Academiegebouw en vanaf nu is prof.dr. Ben Feringa, ​hoogleraar Scheikunde, daar ook te bewonderen​. De Nobel-laureaat onthulde de buste vol trots samen met collegevoorzitter Sibrand Poppema. In zijn reactie roemde Feringa wederom de inzet van zijn gehele onderzoeksteam en vele anderen binnen de universiteit, die mede leidde tot de Nobelprijs voor Scheikunde in oktober 2016.

Het beeld in het Academiegebouw is een kopie van de buste die in augustus vorig jaar opgenomen is in de eregalerij van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap in Den Haag. Het is traditie bij het ministerie iedere Nederlandse Nobelprijswinnaar te eren met een bronzen hoofd. Er moest er dus ook eentje komen van Feringa. Een derde kopie van het bronzen beeld komt over een paar jaar in de nog te bouwen Feringa Building op de Zernike Campus te staan.

Uniek proces

Andreas Blühm, directeur van het Groninger Museum, onderstreepte voorafgaand aan de onthulling van het beeld hoe uniek de totstandkoming is, en in welk opzicht deze van waarde is voor de cultuurgeschiedenis. Het was een samenwerking tussen de kunstenaars Olivier van Herpt en Koos Breukel. Voor de vervaardiging van de buste is een portretfoto van Koos Breukel gebruikt als basis voor een sculptuur uit een zelf ontworpen 3D-printer van Olivier van Herpt, en die is daarna in brons gegoten.

Echt Nano

Op de feestelijke bijeenkomst donderdagmiddag werd ook het boek 'Echt nano - Hoe moleculen machines konden worden' gepresenteerd. Schrijver Martijn van Calmthout laat de lezer hierin niet alleen kennis maken met de wereld van de nanotechnologie, maar legt ook de verbinding met de historie van de RUG, door een gesprek aan te gaan met Sibrandus Stratingh; de uitvinder van de eerste elektrische auto.

Laatst gewijzigd:21 april 2020 15:01