Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Internationale financiering voor jarige deeltjesversneller AGOR

05 oktober 2017
AGOR

Het KVI-Center for Advanced Radiation Technology (KVI-CART) van de Rijksuniversiteit Groningen heeft opnieuw internationale financiering verworven voor experimenten met de deeltjesversneller AGOR. Het is dit jaar 20 jaar geleden dat AGOR in gebruik werd genomen.

De nieuwe financieringsmogelijkheden bieden kansen voor medische toepassingen en het effect van straling op materialen, elektronische componenten en sensoren. Dit zijn onderzoeksdisciplines die in de toekomst belangrijk zijn.

'Met AGOR hebben we in Groningen al 20 jaar een internationaal toonaangevende faciliteit in huis.’, zegt vice-voorzitter Jan de Jeu van de Rijksuniversiteit Groningen. 'De nieuwe financiering bevestigt dit nogmaals. Ik heb er vertrouwen in dat AGOR in ieder geval de komende jaren een belangrijke bijdrage levert aan internationaal toponderzoek.'

Erkenning door ESA

Het European Space Agency (ESA) heeft AGOR erkend als ‘ground-based facility’ voor onderzoek naar de biologische effecten van straling in de ruimte. In het door de EU gefinancierde programma INfraStructure in Proton International Research (INSPIRE) is de Rijksuniversiteit Groningen via KVI-CART één van de 17 academische, medische en commerciële partners.

Europese financiering sinds 2005

De AGOR faciliteit ontvangt al sinds 2005 Europese financiering voor experimenten door buitenlandse onderzoekers op het gebied van de kernfysica en aanverwante disciplines. Na goedkeuring worden experimenten financieel gesteund in de vorm van reis- en verblijfskosten voor onderzoekers van buitenaf en een bijdrage in de bedrijfskosten van AGOR.

20 jaar in bedrijf

De AGOR onderzoeksfaciliteit is dit jaar 20 jaar in bedrijf. Naar aanleiding hiervan vindt op vrijdag 20 oktober 2017 het evenement “AGOR: the next 20 years!” plaats. Tijdens dit feestelijke evenement werpen we een blik op de toekomst. Met korte lezingen, demonstraties en een rondleiding besteden we aandacht aan onze speerpunten en mogelijkheden zoals: fysisch-technologisch onderzoek voor bijv. protonentherapie, radiobiologisch onderzoek en bestralingen voor de industrie.

Laatst gewijzigd:14 april 2020 16:51