Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

NWO kent prestigieuze Vici-beurzen toe
17 februari 2017
Het Academiegebouw

Vier Groningse RUG-wetenschappers krijgen ieder anderhalf miljoen euro om de komende vijf jaar onderzoek te doen en een onderzoeksgroep op te bouwen. Zij ontvangen een Vici-beurs uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. Vici is een van de grootste persoonsgebonden wetenschappelijke premies van Nederland.

NWO selecteert de Vici-laureaten op basis van de kwaliteit van de onderzoeker, het innovatief karakter en wetenschappelijke impact van het onderzoeksvoorstel en kennisbenutting. Vici is bestemd voor ‘excellente, ervaren onderzoekers die met succes een vernieuwende onderzoekslijn hebben ontwikkeld en daarmee een vooraanstaande positie innemen op nationaal en internationaal niveau’, aldus NWO. In totaal zijn er 34 Vici’s toegekend.

De Groningse Vici-laureaten:

Deniz Başkent

Stem-perceptie en linguïstische inhoud in communicatie

Deniz Başkent, hoogleraar Auditieve perceptie bij de afdeling KNO van het Universitair Medisch Centrum Groningen, tevens Rosalind Franklin Fellow:

Praten is wat ons mens maakt, maar gehoorschade kan er voor zorgen dat iemand langdurig het vermogen om andere stemmen te horen verliest. Hoewel dit vaak wordt gezien als beperking, gebruiken we in dit project de effecten van gehoorschade om het belang van stemperceptie in spraakcommunicatie te onderzoeken.

Ute Bültmann

De jeugd van heden vormt de werkers van morgen

Ute Bültmann is hoogleraar Arbeid en Gezondheid, in het bijzonder vanuit een epidemiologisch levensloopperspectief, bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen, tevens Rosalind Franklin Fellow:

Jonge werkenden hebben te maken met veranderend werk en een veranderende arbeidsmarkt. Een gezond werkleven is belangrijk voor het individu en de maatschappij. De onderzoekers bestuderen de relatie tussen psychische gezondheid en werk vanuit een levensloopperspectief. De resultaten kunnen helpen jongeren te ondersteunen bij het krijgen en behouden van werk.

Gerrit Poelarends

Groenere medicijnen

Gerrit Poelarends, adjunct-hoogleraar Farmaceutische biotechnologie, Afdeling Chemische en Farmaceutische Biologie:

Gamma-aminoboterzuur derivaten vertegenwoordigen veelvuldig voorgeschreven geneesmiddelen die breed worden toegepast als anticonvulsiva, antidepressiva en voor de behandeling van zenuwpijn. In dit VICI project zullen de onderzoekers nieuwe enzymatische synthese routes ontwikkelen voor de groenere, meer duurzame en meer efficiënte productie van deze belangrijke farmaceutische producten.

Hedderik van Rijn

De stopwatch in ons brein

Hedderik van Rijn, adunct hoogleraar Cognitieve wetenschappen en neurowetenschappen bij de afdeling Psychometrische & Statistische Technieken:

Efficiënt menselijk gedrag is afhankelijk van het goed inschatten van korte tijdsintervallen, maar wetenschappers weten nog niet hoe de stopwatch in ons brein werkt. In dit project bouwen wetenschappers een computermodel van het brein en verklaren daarmee hoe we tijd kunnen inzetten voor efficiënt en optimaal gedrag.

Zie ook: nieuwsbericht NWO

Laatst gewijzigd:30 maart 2020 11:03