Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Sterke daling van eetstoornis boulimia in Nederland

Er goed uitzien op school beschermt tegen latere eetproblemen; aardig gevonden worden juist niet
23 september 2016

De afgelopen dertig jaar is het aantal nieuwe gevallen van Boulimia nervosa sterk afgenomen. Het aantal nieuwe gevallen van Anorexia nervosa daarentegen blijft stabiel. Mogelijke verklaring is dat boulimia gevoeliger is voor socioculturele veranderingen zoals een toename van overgewicht in de samenleving. Dat blijkt uit onderzoek van psychiater Frédérique Smink, waarop zij op 28 september promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Verder constateert zij dat er goed uitzien als jonge adolescent (11-13) beschermt tegen latere eetproblemen. Aardig gevonden worden door veel klasgenoten kwam juist naar voren als een voorspeller.

Eetstoornissen zijn ernstige psychiatrische aandoeningen die meestal ontstaan in de adolescentie. Over de oorzaken is nog relatief weinig bekend. Smink onderzocht of het aantal nieuwe gevallen van anorexia nervosa en boulimia nervosa in Nederlandse huisartsenpraktijken veranderd is door de tijd en welke eetstoornissen het meeste voorkomen onder Nederlandse adolescenten. Verder ging zij na of sociale status in de vroege adolescentie een risicofactor vormt voor latere eetproblemen.

Aantal nieuwe gevallen sinds de jaren 1980

Smink’s proefschrift toont aan dat het aantal nieuwe gevallen van boulimia nervosa de afgelopen drie decennia substantieel is gedaald, terwijl dat van anorexia nervosa relatief stabiel is gebleven. Boulimia is waarschijnlijk gevoeliger voor socioculturele ontwikkelingen die zich in deze periode hebben voorgedaan, zoals de stijging van de gemiddelde body mass index (BMI) van de algemene bevolking. Overgewicht is dus ‘normaler’ geworden. Dit vermindert mogelijk de druk om te compenseren voor eetbuien. Dit compensatiegedrag is juist de kern van boulimia nervosa. Andere ontwikkelingen die mogelijk aan de daling hebben bijgedragen zijn de opkomst van preventiemaatregelen en zelfhulp, versterkt door de snelle uitbreiding van toegang tot het internet.

Meest voorkomende eetstoornissen

De meest voorkomende eetstoornissen onder Nederlandse adolescenten zijn anorexia nervosa en de eetbui-stoornis bij meisjes, en bij jongens alleen de eetbui-stoornis. In de meeste situaties ging het om ziektegevallen van milde tot matige ernst. Het merendeel van de eetstoornissen was niet onderkend door de (geestelijke) gezondheidszorg.

Effect van uiterlijk

Smink onderzocht ook of sociale status in de vroege adolescentie (11-13-jarige leeftijd) een rol speelt. Uit haar studie blijkt dat als jonge adolescenten er in hun eigen ogen of in die van klasgenoten goed uitzien, dat leidt tot minder eetproblemen op jongvolwassen leeftijd. Opvallend is dat aardig gevonden worden door veel klasgenoten juist naar voren kwam als een voorspeller van eetproblemen.

Curriculum vitae

Drs. F.R.E. Smink (Amersfoort, 1983) studeerde geneeskunde aan de Universiteit Leiden. In 2009 startte zij met een gecombineerd traject van promotieonderzoek en de opleiding tot psychiater bij de Parnassia Groep in Den Haag. Een deel van haar proefschrift is gebaseerd op data van de TRAILS-studie, een langlopend, multidisciplinair onderzoek naar de psychische, sociale en lichamelijke ontwikkeling van adolescenten en jongvolwassenen. De titel van haar proefschrift luidt: ‘Through the looking glass. Epidemiological studies on eating disorders in primary care and the community’. Smink is als psychiater verbonden aan de Parnassia Groep.

Bron: nieuwsbericht UMCG

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:42