Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Twee jonge onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

11 juli 2016

Twee veelbelovende, pas gepromoveerde RUG-wetenschappers gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Met Rubicon geeft NWO startende wetenschappers de mogelijkheid internationale onderzoekservaring op te doen als opstap voor een wetenschappelijke carrière.

In totaal zijn door NWO deze ronde 22 Rubicon-beurzen toegekend. 100 Onderzoekers dienden een aanvraag in. De gehonoreerde wetenschappers kunnen met hun financiering uit Rubicon tot 24 maanden onderzoek doen. De hoogte van de financiering is afhankelijk van de gekozen bestemming en de duur van het verblijf. Het programma Rubicon is vernoemd naar de rivier die Julius Caesar overstak voordat hij aan zijn zegereeks begon die uiteindelijk leidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici'.

Gehonoreerde voorstellen RUG-onderzoekers

Rimke Groenewold - The use of direct speech as a compensatory device in aphasic interaction
Mensen met afasie hebben door problemen met grammatica moeite met zinsconstructie. Om zich toch begrijpelijk uit te drukken, ontwikkelen sprekers met afasie vaak strategieën. Dit project onderzoekt cross-linguïstisch of problemen met grammatica gecompenseerd kunnen worden door strategisch gebruik van intonatie. Groenewold zal haar onderzoek verrichten aan de Edith Cowan University, School of Psychology and Social Science, Australië.
> Meer over Groenewolds promotieonderzoek

Daphne Huberts - Hoe remt alcohol de groei?
Het drinken van alcohol tijdens de zwangerschap kan schade veroorzaken bij het ongeboren kind. In dit project zal worden onderzocht hoe moleculaire mechanismen, waaronder DNA schade, ervoor zorgen dat alcohol de groei van hersenen en lichaam tegelijkertijd remt. Huberts zal haar onderzoek verrichten aan de University of Cambridge, Cancer Research UK Cambridge Institute, Groot-Brittannië.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 21:43