Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Petra Hendriks benoemd tot lid van de KNAW

18 mei 2016
Petra Hendriks

Prof.dr. Petra Hendriks, hoogleraar Semantiek en cognitie aan de Faculteit der Letteren, is benoemd tot lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De KNAW heeft in totaal 16 nieuwe leden gekozen.

Petra Hendriks

Petra Hendriks is hoogleraar Semantiek en cognitie aan de Faculteit der Letteren van de RUG en directeur van het Center for Language and Cognition Groningen (CLCG). Hendriks is een internationaal invloedrijke onderzoeker in haar vakgebied, de linguïstiek. In haar werk combineert ze theoretische analyse en psycholinguïstische methodes. Hendriks onderzoekt hoe de ontwikkeling van taalbegrip normaalgesproken verloopt, maar ook hoe die kan afwijken bij bepaalde groepen zoals kinderen met autisme, ADHD of gehoorstoornissen. Daarnaast besteedt ze in haar onderzoek veel aandacht aan de wijze waarop sprekers rekening houden met hoe hun toehoorders hen verstaan en kunnen begrijpen.

KNAW

De ruim vijfhonderd leden van de KNAW zijn vooraanstaande wetenschapsbeoefenaren, werkzaam op alle terreinen van het wetenschappelijk onderzoek. De verkiezing gebeurt op grond van wetenschappelijke prestaties, benoeming is voor het leven. De KNAW adviseert de regering over ontwikkelingen in de wetenschap, bevordert de nationale en internationale samenwerking op wetenschappelijk gebied, is actief bij de kwaliteitsbeoordeling van wetenschappelijk onderzoek en is verantwoordelijk voor vijftien instituten voor wetenschappelijk onderzoek.

Laatst gewijzigd:15 juli 2022 15:45