Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Social media hebben voor sommige ouderen juist een negatief effect

16 september 2015

Social media zijn niet altijd geschikt om de isolatie van ouderen te doorbreken. Dat blijkt uit onderzoek waarop Eveline Hage promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij onderzocht het gebruik van social media door ouderen en de effecten daarvan. Voor sommigen blijkt aanwezigheid op social media juist een negatief effect te hebben.

Ouderen hebben vaak moeite met adoptie van nieuwe technologie. Hoe haal je ze daar overheen? En als ze er eenmaal aan beginnen, wat gebeurt er dan met hun contact met anderen? Klopt de veronderstelling dat social media isolatie kan doorbreken? Volgens promovenda Eveline Hage genieten veel ouderen van het online gaan. Maar uit haar onderzoek blijkt ook dat online aanwezigheid voor sommigen juist een negatief sociaal effect heeft: de sociaal zwakkeren worden juist sociaal nog zwakker. Ze komen minder snel uit hun isolement.

Video's RUG

Het online videomagazine Unifocus belicht wekelijks onderwerpen die annex zijn met de Rijksuniversiteit Groningen, op het gebied van onderzoek (en samenleving), studentenleven, onderwijs, beleid en internationalisering.
Andere video's staan in onze videoportal.

Laatst gewijzigd:24 september 2021 13:54