Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Vijf Veni’s toegekend aan Bèta-faculteitt

19 juli 2015

Vijf onderzoekers van de Faculty of Science and Engineering (voorheen de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen) krijgen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) een Veni-beurs in het kader van de Vernieuwingsimpuls. Veni-beurzen zijn bestemd voor jonge, pas gepromoveerde wetenschappers met een opvallend talent voor vernieuwend onderzoek.

Veni-onderzoekers krijgen maximaal 250.000 euro over een periode van drie jaar. Naast de Veni-subsidies worden jaarlijks ook de Vidi-subsidies (voor ervaren postdocs) en de Vici-subsidies (voor senior-onderzoekers) verstrekt. In de ronde van 2015 zijn in totaal 161 Veni-beurzen vergeven, waarvan 21 aan onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen en het Universitair Medisch Centrum Groningen. Onder de 161 Veni-onderzoekers zijn vier oud-studenten van Artificial Intelligence aan de Faculty of Science and Engineering.

Meer informatie
NWO-nieuwsbericht
RUG-nieuwsbericht

De vijf nieuwe Veni’s aan de Faculty of Science and Engineering zijn:

Fighting multidrug-resistant bacteria
Dr. A. A. (Andreas) Bastian (m) - Faculty of Science and Engineering
De toename van bacteriële resistentie tegen antibiotica en het feit dat de ontwikkeling van antibiotica bedrijfseconomisch onaantrekkelijk is, veroorzaken een bedreiging voor patiënten die geïnfecteerd zijn met multidrugresistente bacteriën. Het voorgestelde onderzoek richt zich op de ontdekking van kandidaatmedicijnen die resistentie tegen carbapenems, de laatste redmiddelen tegen bacteriën, omzeilen.

Hoe het brein ingewikkelde vraagstukken oplost
Dr. J.P. (Jelmer) Borst (m) - onderzoeksinstituut Artificial Intelligence and Cognitive Engineering
In dit project wordt een simulatie gemaakt van hoe mensen ingewikkelde vraagstukken – zoals een algebra-opgave – verwerken in hun brein. Om de informatieverwerking van het brein te begrijpen gebruiken de wetenschappers twee nieuwe analysemethoden. Een dergelijke simulatie kan helpen om mensen beter te trainen in het oplossen van dit soort vraagstukken.

Nieuwe peptides voor food, farma en functionele materialen
P.W.J.M. (Pim) Frederix (m) - Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute
Recente ontwikkelingen op het gebied van computertechnologie maken het nu mogelijk om biomaterialen te ontdekken door middel van simulaties. Zo kunnen onderzoekers biologisch afbreekbare kleine eiwitten (peptides) vinden die spontaan nano-structuren vormen. Dit kan toegepast worden in cosmetica, voedingsmiddelen of biomedische industrie voor een betere textuur zonder niet-natuurlijke additieven.

Hoe beïnvloeden veroudering en sociaal gedrag elkaar?
Dr. M. (Martijn) Hammers (m) - Groningen Institute for Evolutionary Life Sciences
Ouders die geassisteerd worden door familieleden hoeven zelf minder te investeren in het ouderschap. De onderzoeker bepaalt of deze assistentie de veroudering van de ouders vertraagt in een wilde populatie dieren. Vervolgens worden wiskundige modellen ontwikkeld om de invloed van veroudering op sociaal gedrag te voorspellen.

Structure, function and mechanism of Pnu type transporters
Dr. M. (Michael) Jähme (m) - Groningen Biomolecular Sciences and Biotechnology Institute

Dit voorstel richt zich op de fundamentele vraag hoe bacteriële cellen vitamines opnemen. Kennis van dit proces kan gebruikt worden om aangrijpingspunten voor nieuwe antibiotica te vinden, en om nieuwe productiemethoden voor high-value chemicals te ontwikkelen.

Laatst gewijzigd:06 februari 2017 15:55