Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gronings onderzoek naar links- en rechtshandigen centrale thema Weekend van de Wetenschap

Staatssecretaris Sander Dekker geeft startsein voor publieksonderzoek onder leiding van RUG-wetenschappers
01 oktober 2014

Onderzoek van RUG-wetenschappers Ton Groothuis, Reint Geuze en Nele Zickert vormt het centrale thema van het nationale Weekend van de Wetenschap op 4 en 5 oktober. Het publieksonderzoek naar links- en rechtshandigen wordt woensdag 1 oktober in het Rijksmuseum geopend door staatssecretaris Dekker van OCW, in het bijzijn van de bekende wetenschapsambassadeurs Ionica Smeets en Diederik Jekel.

Aanleiding voor het publieksonderzoek zijn de mythes over links- en rechtshandigen. Zijn linkshandigen creatiever dan rechtshandigen? Hebben linkshandigen een andere persoonlijkheid dan rechtshandigen? En waarom zijn er eigenlijk veel meer rechts- dan linkshandigen? Op deze vragen moet het onderzoek antwoorden gaan bieden. Heel Nederland wordt uitgedaagd om mee te doen aan de online vaardigheidstest op www.helpeenhandje.nl. De test laat zien hoe links- of rechtshandig je eigenlijk bent en hoe jouw score zich verhoudt tot die van de rest van Nederland.

Weekend van de Wetenschap

Tijdens het Weekend van de Wetenschap is het podium van de toekomst op 4 en 5 oktober openen bedrijven, instituten, universiteiten, onderzoeksinstellingen, musea en sterrenwachten hun deuren om bezoekers van jong tot oud de kans te geven een stap te zetten in de wereld van wetenschap en technologie. Zij organiseren unieke en exclusieve activiteiten zoals proefjes, experimenten, demonstraties, open dagen, tentoonstellingen en meer.

Zpannend Zernike

Tijdens het Weekend van de Wetenschap opent de Rijksuniversiteit Groningen op zondag 5 oktober haar deuren tijdens Zpannend Zernike. Het Infoversum is op zaterdag en zondag geopend en biedt bezoekers onder meer een gratis vertoning van ‘From the Sun to the Sun’, een 3D-film waarin de energie in het heelal centraal staat.

Laatst gewijzigd:30 oktober 2023 11:43