Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Jubilerende faculteit GMW opent academisch jaar met lezing Paul Schnabel, jubileumboek en film

26 augustus 2014

De Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen van de Rijksuniversiteit Groningen bestaat in 2014 een halve eeuw. Op 4 september aanstaande wordt dit jubileum gevierd tijdens de feestelijke opening van het facultaire jaar. Paul Schnabel, oud-directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau, verzorgt de openingslezing. Hij gaat in zijn lezing in op de staat van de Sociale Wetenschappen in Nederland. Ter gelegenheid van het lustrum wordt tijdens de opening ook het jubileumboek Over professoren en een filmische impressie van facultaire historie gepresenteerd.

Paul Schnabel

De openingslezing wordt dit jaar verzorgd door socioloog Paul Schnabel. Schnabel is Universiteitshoogleraar aan de Universiteit Utrecht. Hij was van 1998 tot 2013 directeur van het Sociaal en Cultureel Planbureau en in die jaren rekende De Volkskrant hem tot de tien meest invloedrijke mensen van Nederland. Sinds zijn pensionering is hij onder andere kroonlid van de SER en commissaris van ING Nederland. In zijn lezing zal hij ingaan op de staat van de Sociale Wetenschappen in Nederland. Research master studente Fionneke Bos zal aansluitend een reactie geven op de lezing van Paul Schnabel.

Programma 4 september

Het programma op 4 september 2014:

• 16.00 uur - Opening door Henk Kiers, decaan faculteit GMW (in English)
  • 16.10 uur - Documentaire ‘50 jaar Sociale Wetenschappen – Een Groningse Faculteit’ (in het Nederlands)
  • 16.35 uur - Paul Schnabel (in English) + reactie Fionneke Bos
  • 17.45 uur - Boekpresentatie ‘Over Professoren’ (in het Nederlands) - overhandiging 1e exemplaar aan oud-decanen
  • 18.00 uur - Buffet voor medewerkers, studenten en alumni - let op: vooraf aanmelden!
  • 19.45 uur - Pubquiz studenten & staf (in English)
  • 21.00 uur - Feest met VIP DJ’s

De festiviteiten vinden plaats op het terrein van de Faculteit GMW, Grote Kruisstraat 2/1 in Groningen. Voor het buffet is aanmelding vooraf noodzakelijk.

Jubileumboek ‘Over Professoren’

Ter gelegenheid van het jubileum van de faculteit verschijnt er een boek over vijftig jaar psychologie, pedagogiek en sociologie in Groningen: Over professoren. Daarin staan naast een overzichtshoofdstuk negen biografische schetsen van illustere, bevlogen en spraakmakende pioniers: de psychologen J.Th. Snijders, B.J. Kouwer en W.K.B. Hofstee; de pedagogen H. Nieuwenhuis, W.J. Bladergroen en L. van Gelder; de sociologen P.J. Bouman, I. Gadourek en S.M. Lindenberg. In toegankelijke taal, met veel historische foto’s, laten de portretten zien hoe deze hoogleraren opereerden in de context van hun tijd, welke barrières ze moesten slechten en wat ze bijdroegen aan de ontwikkeling van hun vakgebied. Aan de orde komen kwesties als de taak van de wetenschap, diversiteit in methoden van onderzoek, de omgang met studenten en de effecten van veranderende institutionele kaders. Zo ontstaat een in menselijke maat gegoten geschiedverhaal over een halve eeuw gedrags- en maatschappijwetenschappen, zowel in Groningen zelf als daarbuiten.

Bibliografische gegevens: Over professoren. Een halve eeuw psychologie, pedagogiek en sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen (red. Hilda Amsing & Mineke van Essen). Assen: Koninklijke Van Gorcum, 248 pagina’s, geïllustreerd, hard cover, ISBN 9789023249948, winkelprijs € 39.95.

Meer informatie?

Alle informatie over de opening is te vinden op: http://www.rug.nl/gmw/50/

Heeft u vragen over de activiteiten op 4 september, neemt u dan contact op het Faculteitsbureau of de afdeling Communicatie van de faculteit GMW.

Laatst gewijzigd:12 november 2019 12:30