Retail in transitie
Oratie: dhr. prof.dr. L.M. Sloot, 16.15 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Titel: Retail in transitie
Leeropdracht: Retail Marketing, vanwege de Stichting Anton Dreesmann
Faculteit: Economie en Bedrijfskunde
De oratie van Laurens Sloot gaat over de impact van internet op de wijze waarop consumenten producten en diensten selecteren en kopen. Sloot geeft een beschouwing over de opkomst van online retailing als ‘disruptive innovation’ voor traditionele retailers, en gaat in op de vraag welke acties retailers kunnen ondernemen zodat zij in staat zijn om de klant ook op lange termijn optimaal te bedienen.
De invloed van het World Wide Web op de retailsector wordt steeds groter. Vooral in categorieën waarin het product deels of geheel kan worden gedigitaliseerd (zoals muziek, tickets en boeken) is internet een dominant verkoopkanaal geworden. Het internet maakt in deze categorieën een enorme keuze mogelijk tegen lagere kosten. De overgrote meerderheid van de consumentengoederen, zoals levensmiddelen, drogisterijartikelen, kleding en schoenen, wordt echter nog steeds via reguliere winkels verkocht. Het is de vraag of deze takken van sport dezelfde (r)evolutie gaan doormaken als de muzieksector, waar tegenwoordig Spotify en iTunes de boventoon voeren. Feit is dat de leegstand van winkels de afgelopen jaren fors is opgelopen. Maar wordt dat veroorzaakt doordat omzet weglekt van reguliere winkels naar online winkels, of doordat klanten de hand stevig op de knip houden vanwege de recessie?
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 00:58 |
Meer nieuws
-
08 mei 2025
6 miljoen euro voor grootschalig noordelijk project voor duurzame gezondheidszorg: Care2Change
Care2Change. Een groot consortium met zo'n beetje alle noordelijke ziekenhuizen, lokale overheden, kennisinstellingen zoals de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool en een aantal zorgbedrijven gaat samenwerken in een project over duurzame...
-
01 april 2025
Executive MBA van UGBS best beoordeelde MBA | Nationale Keuzegids 2025
Volgens de onafhankelijke Keuzegids Masters 2025 is de Executive MBA van de University of Groningen Business School de best beoordeelde MBA van Nederland (deeltijd én voltijd).
-
01 april 2025
Executive Master of M&A and Valuation geaccrediteerd als joint degree met Vrije Universiteit Amsterdam
Vanaf 1 september ontvangen deelnemers aan het programma na succesvolle afronding een masterdiploma van zowel de Rijksuniversiteit Groningen als de Vrije Universiteit Amsterdam.