Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Gouden Legpenning voor Jitse van Dijk (SHARE)

25 september 2012
Jitse van Dijk ontvangt de Gouden Legpenning

Tijdens de opening van het Academisch jaar, op maandag 17 september 2012, ontving dr. Jitse van Dijk de Gouden Legpenning van de Pavel Jozef Šafárik Universiteit in Košice (Slowakije) voor de jarenlange en zeer succesvolle samenwerking.

Sinds 1995 is Dr. Jitse van Dijk (Graduate School SHARE/ Public Health Research) actief in de samenwerking met Košice. Hij werkt mee aan de ontwikkeling van onderzoek en onderwijs en begeleidt promovendi. Deze promovendi werken voornamelijk in Košice, maar in alle gevallen vindt de promotie plaats in Groningen. Sinds het begin van de samenwerking in 1995 hebben 11 promovendi hun proefschrift verdedigd. In oktober en in december van dit jaar komen daar nog 4 bij, en tot 2015/16 zullen nog eens 13 promovendi volgen. Verreweg de meesten blijven werkzaam aan de P.J. Šafárik Universiteit of het Universitair Ziekenhuis Košice.

Zilveren Legpenning 2003

Onderzoek aan de universiteiten in Slowakije is nog steeds in ontwikkeling, nadat het vooral was geconcentreerd buiten de universiteiten in Academies van Wetenschappen. Vanaf het begin van de samenwerking met Košice streefde Van Dijk ernaar het onderzoek en de onderzoekers met wie hij werkte een duidelijke plaats te geven binnen de Šafárik Universiteit. In 2004 lukte dit op structurele wijze met de oprichting van de Graduate School “Košice Institute for Society and Health”(KISH). Voor de totstandkoming van dit instituut en al zijn inspanningen ontving van Dijk in 2003 al de Zilveren Legpenning van de Faculteit Natuurwetenschappen en in 2009 van de Faculteit Geneeskunde van de Šafárik Universiteit te Košice.

KISH

Het KISH doet voornamelijk onderzoek naar de integratie van chronisch zieken in de samenleving en naar gezondheidsverschillen tussen verschillende lagen in de samenleving. Zo zijn er bijvoorbeeld proefschriften verschenen over de verschillen in gezondheid onder adolescenten en verschillen in gezondheid tussen jeugdige Roma en niet-Roma in de Slowaakse samenleving. Het onderzoek in Košice heeft een grote sprong voorwaarts gemaakt en het KISH is niet meer weg te denken uit de Faculteit Geneeskunde.

Memorandum of Understanding

De samenwerking met Košice resulteerde in 2009 in het tekenen van een Memorandum of Understanding tussen de RUG en PJ Šafárik Universiteit. Naast deze samenwerking heeft de RUG een aantal Erasmusovereenkomsten voor studenten- en stafuitwisseling in Slowakije, naast Košice ook met de Comenius Universiteit in Bratislava.

Jitse van Dijk

Laatst gewijzigd:02 september 2021 13:44