Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Cardiorenal interaction: experimental and clinical studies

20 juni 2012

Promotie: dhr. M.K. Szymanski, 12.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Cardiorenal interaction: experimental and clinical studies

Promotor(s): prof.dr. H.L. Hillege, prof.dr. W.H. van Gilst

Faculteit: Medische Wetenschappen

Nieuwe mogelijkheden voor onderzoek naar slecht functioneren van hart en nieren

Hartfalen is een complex klinisch syndroom gekarakteriseerd door een verminderde hartfunctie en slechte terugstroom van bloed naar het hart. Onder invloed van hartfalen gaan ook andere organen slechter functioneren, onder andere de nieren. Omgekeerd gaat de hartfunctie ook achteruit bij patiënten met verminderde nierfunctie. Deze interactie tussen het hart en de nieren, waar slecht functioneren van een van beide leidt tot verminderde functie van de andere, wordt het cardiorenale syndroom genoemd. In dit proefschrift zijn verschillende aspecten van de ziektemechanismen hiervan bestudeerd.

Eerst heeft Mariusz Szymanski onderzocht welke diermodellen beschikbaar zijn voor experimentele studies naar de interactie tussen hart en nieren. Naast een overzicht van de verschillende diermodellen, beschrijft hij een diermodel van gecombineerd hart- en nierfalen, dat een instrument zou kunnen zijn in het experimentele onderzoek van de cardiorenale interactie. Vervolgens zijn de nieuwe mogelijkheden voor beeldvorming van het hart en de nieren onderzocht in diermodellen met behulp van micro-PET met radioactief gelabeld ammoniak als tracer. Deze maken het mogelijk om parameters van de linker hartkamer en de regionale doorbloeding in de nier te meten bij ratten. Tenslotte is de voorspellende rol van de hormonen renine en prorenine onderzocht bij patiënten met hartfalen die behandeld worden met hart medicatie, die aangrijpt op het renine-angiotensine systeem.

Mariusz Szymanski (Kielce, Polen, 1981) studeerde geneeskunde aan de universiteit van Gdansk. Hij voerde zijn promotieonderzoek uit bij de afdeling Cardiologie, divisie Experimentele Cardiologie, van het UMCG en in het kader van de Onderzoeksschool GUIDE. Inmiddels is Szymanski werkzaam als arts-assistent cardiologie in het HagaZiekenhuis in Den Haag.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 23:59