Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

Margreet Vogelzang - ACT-R modeling to investigate the effect of multiple graphical representations in fractions

05 juni 2012

To improve children's understanding of fractions, many curricula have started to use graphical representations (GRs). These would help children to relate to the problem more than when only a symbolic representation is shown. Moyer, Bolyard, & Spikell, (2002) state that the use of GRs can be especially helpful in a computer tutor, because of the interactions that are not possible on paper. The Rational Number Project (RNP, Cramer et al., 1997) recommends using multiple GRs (MGRs) in one curriculum: potentially children could then combine the benefits of the separate GRs. Rau et al. (in press) did a classroom study with an intelligent tutoring system for fraction learning with 4th and 5th grade students. The study had a between-subjects design with one single GR condition and multiple MGR conditions. The MGR conditions tested which pattern of presentation (schedule of practice) of GRs in an MGR tutor is optimal for learning. The results show that the MGR tutor improves children’s knowledge more than the SGR tutor. Furthermore, small differences between the MGR conditions were found. This project used the data from the experiment of Rau et al. (in press) for an ACT-R model. The model is used to investigate the generality of students' knowledge when learning fractions, especially with MGRs. Different models are fit to the data, representing different generalizations. Based on students' correct strategies and error strategies, it compares whether students are more apt to generalize over GRs or over task types. The results show that the tutor changes the way children generalize over problems. Moreover, students in the SGR tutor condition sometimes generalize differently than students in the MGR conditions.

Laatst gewijzigd:31 mei 2018 16:05

Meer nieuws

  • 02 augustus 2018

    Zeer uitzonderlijk eiwit biedt mogelijkheden voor nieuwe antibiotica

    Een onderzoeksgroep van de RUG onder leiding van Dirk Slotboom heeft een bijzonder eiwit ontdekt dat mogelijk een grote rol kan spelen in de ontwikkeling van nieuwe antibiotica. De bevindingen zijn op 2 augustus gepubliceerd in het tijdschrift Nature...

  • 24 juli 2018

    De natuur weet antwoord

    Spreeuwen en mieren presteren met minimaal denkvermogen iets wat voor de slimste robots te ingewikkeld is: functioneren als een collectief. Daarom spiekt hoogleraar Ming Cao graag bij de natuur.

  • 23 juli 2018

    Drie jonge onderzoekers naar buitenlandse topinstituten met Rubicon-beurs

    Drie veelbelovende, pas gepromoveerde RUG-wetenschappers gaan dankzij het programma Rubicon van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) twee jaar onderzoek doen aan buitenlandse topinstituten. Het gaat om Mayra Diosa-Toro, Machteld...