Martin Appelo. Het gelaagde brein: Reflectie en discipline bij het werken aan verandering
Het gelaagde brein: Reflectie en discipline bij het werken aan verandering.
Aantal pagina's: 240
Uitgever: Uitgeverij Boom
Uitgave: 2011
ISBN: 9789461053015
Het gelaagde brein bestaat uit drie delen. Het eerste deel is theoretisch en gaat over de automatische piloot die ons gelaagde brein bestuurt. Zijn biologische basis, psychologische inhoud en de invloed daarop van de sociale omgeving
worden beschreven en geïllustreerd.
In het tweede deel het feitelijke stappenplan gepresenteerd. Het is een methode om klachten en problemen aan te pakken door de drie lagen van het brein beter met elkaar te laten samenwerken. Reflectie is de eerste stap om de heerschappij van de automatische piloot te doorbreken of om je er weloverwogen aan over te geven. Dit impliceert uitzoeken welke prikkels tot automatische reacties leiden, de voor- en nadelen van verandering tegen elkaar afwegen, beslissen wat er moet gebeuren en een manier kiezen om oude reflexen te vervangen
door nieuwe.
Het derde deel illustreert hoe werken met het stappenplan er in de praktijk uit kan zien. De aan het eind van deel 1 geïntroduceerde casussen worden hier per hoofdstuk in detail uitgewerkt. Wie het stappenplan nauwgezet volgt hoeft niet in therapie. Sterker nog, de centrale stelling van dit boek is dat veel therapieën niet veel meer zijn dan vermijdingsgedrag of excuses om een gebrek aan discipline te camoufleren.
Over de auteur(s)
Martin Appelo is gezondheidszorgpsycholoog en gedragstherapeut. Hij werkt als docent, trainer, therapeuten supervisor bij Cure & Care Development, Het Behouden Huys en de Rijksuniversiteit Groningen.
Laatst gewijzigd: | 11 februari 2020 15:48 |
Meer nieuws
-
06 november 2023
Liekuut | Met ‘gratis bier’ lossen we geen crisis op
Het is verkiezingstijd dus proberen politici kiezers voor zich te winnen. Beloften, plannen en oplossingen voor alle crises vliegen ons om de oren. Maar gaat het stemmen op de juiste persoon, met het juiste plan ons écht verder brengen? Michel...
-
06 november 2023
RUG-onderzoekers ontwikkelen bordspel om veerkracht van leraren in opleiding te verhogen
RUG onderzoekers Irene Poort en Marjon Fokkens-Bruinsma van de Faculty of Behavioural and Social Sciences hebben in het kader van het NRO project ‘Life is tough but so are you’ een bordspel met de toepasselijke naam ‘Floreraar?!’ ontwikkeld om de...
-
31 oktober 2023
Gruwelijke beelden ook bij mensen die oorlog niet hebben meegemaakt
‘Intrusies’ zijn zich spontaan, onvrijwillig opdringende beelden of gedachten aan een traumatische gebeurtenis. In haar proefschrift toont Patricia Dashorst aan dat mensen ook intrusies kunnen hebben over gebeurtenissen die ze zelf niet hebben...