Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Light-driven molecular motors and switches in confined environments

23 september 2011

Promotie: dhr. G. London, 11.00 uur, Aula Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Light-driven molecular motors and switches in confined environments

Promotor(s): prof.dr. B.L. Feringa

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Moleculaire schakelaar regelt biologisch eiwittransport

Het proefschrift van Gabor London gaat over licht aangedreven moleculaire motoren en moleculaire schakelaars. London bestudeert van de dynamiek van deze moleculen in een omgeving waar hun bewegingsvrijheid beperkt is. Door deze moleculen op oppervlakken te plaatsen kan er controle worden verkregen over verschillende processen die zich daar afspelen.

London ontdekte onder andere dat de motoren nog steeds draaien als ze aan een oppervlak vastzitten. Wel is de rotatiesnelheid lager. Ook onderzocht hij of het mogelijk is om moleculaire schakelaars aan biologische systemen te koppelen, bijvoorbeeld aan een eiwit-kanaal in een celmembraan. Het bleek dat het op die manier mogelijk wordt om het eiwittransport door het kanaal reversibel te regelen.

Gabor London (Hongarije, 1983) studeerde scheikunde aan de universiteit van Szeged. Het onderzoek werd uitgevoerd aan het Stratingh Institute for Chemistry van de RUG en gefinancierd door NanoNed.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 00:12