Effecten tweetalig onderwijs gemengd
Rapport downloaden
Dat tweetalig onderwijs (tto) daadwerkelijk de taalvaardigheid ten goede komt, is door onderzoek al aangetoond. Maar tto heeft nog een tweede doel, namelijk het verwerven van een Europese en internationale oriëntatie (EIO). Maken tto-scholen dat ook waar? Onderzoekers van het GION onderzochten wat tto-leerlingen opsteken van Europa en hoe hun houding tegenover Europees burgerschap is vergeleken met leerlingen van andere scholen.
Leerlingen van tto-scholen doen vaker mee aan uitwisselingsactiviteiten (reizen, online projecten). Ze weten ook meer over Europa dan bijvoorbeeld leerlingen op ELOS scholen (Europa als leeromgeving). Bovendien lijkt de kennis over Europa gedurende de schoolloopbaan te groeien: leerlingen uit de vijfde klas weten al heel wat meer dan leerlingen uit de tweede klas. Met de houding ten opzichte van Europese aangelegenheden is het vaak omgekeerd. Vijfdeklassers denken negatiever over zaken als uitbreiding van de EU of het economische beleid dan tweedeklassers. Vergeleken met de ELOS scholen zijn de attitudes van tto-leerlingen echter wel positiever te noemen.
In wat Europa voor hen persoonlijk betekent zijn er nauwelijks verschillen, noch tussen jongere en oudere tto-leerlingen, noch tussen tto- en leerlingen van ELOS-scholen. Zo zijn er geen verschillen
in de mate waarin de leerling zich identificeert met Europa (‘ik voel me Europees burger’; ben trots om in Europa te wonen, etc.). Verder staat een even groot deel van de leerlingen vande tto en ELOS scholen positief tegenover een Internationale toekomst (werken of studeren in een ander land). Zoals verwacht zijn vijfde klassers daar al meer mee bezig dan de leerlingen uit de onderbouw.
Meer informatie: Harm Naayer
Laatst gewijzigd: | 22 oktober 2018 14:47 |
Meer nieuws
-
02 juli 2025
Relinde Weil herbenoemd als lid van Raad van Toezicht RUG
Het heeft de Minister behaagd Relinde Weil te benoemen voor een tweede termijn als lid van de Raad van Toezicht RUG.
-
01 juli 2025
Khalaf Alkhalaf Alumnus van het Jaar 2025
Khalaf Alkhalaf is verkozen tot Alumnus van het Jaar 2025 van de RUG. Hij krijgt de prijs voor zijn inzet voor een goede opvang en begeleiding van vluchtelingen in Nederland en de inspirerende manier waarop hij zijn ervaringen en kennis deelt met...