Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Tweemaal Nederlands brons op Internationale Natuurkunde Olympiade

18 juli 2011

Mark van Loon uit Roosendaal, Yutao Gui uit Best, Joris Coenen uit Hedel, Nastasha Wijers uit Heerhugowaard en Henk Alkema uit Schijndel horen bij de beste natuurkundeleerlingen van de wereld. Zij gingen afgelopen week de strijd aan met 393 internationale deelnemers van de Internationale Natuurkunde Olympiade in Bangkok. De deelnemers uit 84 verschillende landen waren geselecteerd via de nationale Natuurkunde Olympiades, die in Nederland dit jaar bij de Rijksuniversiteit Groningen plaatsvond.

De Natuurkunde Olympiade is opgezet om meer aandacht te geven aan natuurkunde en bètavakken en wordt jaarlijks georganiseerd door de Universiteit Utrecht en de Rijksuniversiteit Groningen.

Aan de voorrondes in Nederland deden dit jaar ruim 2400 leerlingen mee, waarvan de beste vijf naar de Internationale Natuurkunde Olympiade (International Physics Olympiad, IPhO 2011) in Bangkok zijn geweest. Hier gingen zij van 10 juli tot en met 18 juli 2011 de strijd aan met de 393 deelnemers uit 84 landen. De wedstrijd bestond uit een theorietoets en een experimentele toets.

Twee keer brons

Mark van Loon eindigde op een 128ste plaats en Yutao Gui op 150. Beiden wonnen een bronzen medaille die aan de deelnemers op de 123ste tot 215ste plaats wordt uitgereikt. Nastasha Wijers en Joris Coenen kregen een eervolle vermelding. De eerste plaats ging naar een student uit Taiwan die zowel bij het theorie-onderdeel als bij de experimentele toets eerste werd.

Programma

De prinses van Thailand opende de IPhO 2011 en sloot deze ook af. De minister-president van Thailand bracht een bezoek tijdens de praktische toets. Naast de theoretische en praktische toets van elk vijf uur was er veel ruimte om de cultuur van Thailand te proeven met onder andere bezoeken aan het Grand Palace en de Rose Garden.
Behalve de wedstrijd zelf was het contact met de deelnemers uit de vele verschillende culturen een onvergetelijke ervaring. Tijdens het slotfeest werden er nog vele mailadressen uitgewisseld.

Toetsen

De theoretische toets bevatte drie vragen:

• een vraag over de “Laser Interferometry Space Antenna (LISA)”, een groep van drie ruimtevaartuigen om gravitatiegolven met lage frequentie te detecteren
  • een vraag over een elektrisch geladen zeepbel
  • een vraag ter herdenking van 100 jaar “Rutherford’s Atoomkern”; de verstrooiing van een ion door een neutraal atoom.

De praktische toets bestond uit twee delen:

• een elektrisch probleem waarbij de deelnemers d.m.v. metingen achter de vorm van een condensator moesten komen
  • een mechanische opgave waarbij de deelnemers door experimenteren de positie en de massa van een balletje in een aluminium cilinder moesten traceren.

Prijzen

Van de 393 deelnemers was er een gouden medaille voor de beste 54 deelnemers, een zilveren medaille voor plaats 55 tot en met 122 en een bronzen medaille voor 123 tot en met 215. De eervolle vermelding was voor de plaatsen 216 tot en met 282.

Noot voor de pers

Meer informatie over de natuurkunde olympiade:

• Ad Mooldijk (vakdidacticus natuurkunde UU)
  • Enno van der Laan (vakdidacticus natuurkunde RUG)

Zie ook:

• Website van de internationale organisatie IPHO: http://ipho.phy.ntnu.edu.tw/
  • Informatie over de natuurkunde-olympiade: www.natuurkundeolympiade.nl
Laatst gewijzigd:22 juli 2021 07:44