Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Facile route for novel hyperbranched polyurea and applications thereof

06 mei 2011

Promotie: dhr. F. Xiang, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: Facile route for novel hyperbranched polyurea and applicatons thereof

Promotor(s): prof.dr. J.A. Loontjens

Faculteit: Wiskunde en Natuurwetenschappen

Polyurethanen klaar voor speciale toepassingen

Het proefschrift van Fei Xiang beschrijft een eenvoudige synthese van AB2 monomeren. Ook is de bereiding van de corresponderende hypervertakte polyurethanen/urea (HBPUs) en enkele derivaten daarvan onderzocht en worden een aantal toepassingen geschetst. De nieuwe AB2 monomeren zijn bereid uit het commercieel beschikbare carbonyl biscaprolactam en bisalkyl triamines.

De gevormde HBPUs bevatten eindstandig reactieve geblokte isocyanaten, die gebruikt kunnen worden om de polymeren functioneel te maken. Het belangrijkste onderdeel van deze HBPUs is een secundaire amino groep die ook gebruikt kan worden om er functionele groepen aan te binden. Om deze wijze kunnen de eigenschappen van HBPUs aangepast worden aan de eisen van de beoogde toepassingen, zoals voor specialty coatings en voor micellen ten behoeve van medicijntransport.

Fei Xiang (China, 1981) studeerde natuurwetenschappen aan de Fudan University. Het onderzoek werd uitgevoerd bij het Zernike Institute for Advanced Materials. Xiang werkt nu voor het Chengdu Green Energy and Green Manufacturing Technology R&D Center van de Chinese Academy of Engineering Physics.

Laatst gewijzigd:13 maart 2020 01:11