Skip to ContentSkip to Navigation
Over onsNieuws en agendaNieuwsberichten

English language attrition and retention in Chinese and Dutch university students

21 oktober 2010

Promotie: mw. Xiaoyan Xu, 13.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen

Proefschrift: English language attrition and retention in Chinese and Dutch university students

Promotor(s): prof.dr. K. de Glopper, prof.dr. K. de Bot

Faculteit: Letteren

 

Verlies Engels als vreemde taal bij Chinese studenten groter dan bij Nederlandse

Promovenda Xiaoyan Xu onderzocht verlies en behoud van het Engels als vreemde taal bij Chinese en Nederlandse universitaire studenten. De studenten zijn twee jaar na het beëindigen van hun onderwijs Engels getest op hun taalvaardigheid. Beide groepen hebben gedurende een qua lengte vergelijkbare periode onderwijs Engels gehad, maar wel in sterk verschillende taalomgevingen. De Chinese studenten bleken twee jaar na het einde van hun onderwijs Engels op alle geteste vaardigheden achteruitgang te vertonen, terwijl de Nederlandse studenten geen verlies lieten zien, afgezien van hun schrijfvaardigheid.

Het doel van Xu’s onderzoek was vast te stellen of er verschillen in verlies en behoud waren tussen de twee groepen en in hoeverre factoren als mate van contact, attitudes en onderwijskenmerken eventuele verschillen zouden kunnen verklaren. De Chinese studenten werden drie maal getest met een jaar interval, de Nederlandse studenten twee maal met een interval van anderhalf jaar. De belangrijkste bevindingen waren dat de Chinese studenten twee jaar na het einde van hun onderwijs Engels op alle geteste vaardigheden achteruitgang vertoonden, terwijl de Nederlandse studenten geen verlies lieten zien, afgezien van hun schrijfvaardigheid. Bereikt niveau van taalvaardigheid aan het begin van de ‘incubatieperiode’, de periode na het onderwijs Engels, bleek een groot deel van de variatie tussen de studenten te verklaren. Een hoge aanvangstaalvaardigheid ging samen met meer behoud van het Engels. De data laten zien dat attitudes t.a.v. het Engels ook een rol speelden: positievere attitudes gaan samen met minder verlies. Een van de belangrijkste verschillen in de taalomgeving van de twee groepen studenten is dat het Engels veel meer aanwezig is in de Nederlandse setting dan in de Chinese. Toch bleek mate van contact met het Engels de verschillen in verlies niet te verklaren. Mogelijk is met de gebruikte wijze van meten van taalcontact de meest relevante informatie niet gevonden.

Xiaoyan Xu (China, 1973) studeerde Applied Linguistics aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Center Language and Cognition Groningen van de Faculteit der Letteren en bij onderzoeksschool BCN (Behavioral and Cognitive Neurosciences) van de RUG.

 

Laatst gewijzigd:15 september 2017 15:40
printView this page in: English

Meer nieuws

  • 12 februari 2019

    Het klimaatverdriet van Maarten Loonen

    De klimaatverandering op Spitsbergen; Maarten Loonen maakt het al jaren aan den lijve mee. Hij kan uren vertellen over ganzen, rendieren en gletsjers, over de onmetelijke en ons onbekende natuur. Maar het meest raakt hem de klimaatklok die voorttikt...

  • 12 februari 2019

    Eredoctoraten voor Titia de Lange en Philipp Blom

    De Rijksuniversiteit Groningen reikt tijdens de lustrumweek in juni 2019 eredoctoraten uit aan prof. dr. Titia de Lange en dr. Philipp Blom. Historicus Blom ontvangt het eredoctoraat op voordracht van prof. dr. Ann-Sophie Lehmann van de Faculteit der...

  • 07 februari 2019

    Hoogleraar Stynke Castelein wint de Vrouw in de Media Award Groningen

    Prof. dr. Stynke Castelein, hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen en hoofd onderzoek bij Lentis, ontvangt de Vrouw in de Media Award 2018 Groningen.