A dynamic perspective on second language acquisition
Promotie: mw. T. Caspi, 16.15 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5, Groningen
Proefschrift: A dynamic perspective on second language acquisition
Promotor(s): prof.dr. C.L.J. de Bot
Faculteit: Letteren
Een dynamisch perspectief op tweede-taalontwikkeling
Tal Caspi past in haar proefschrift de Dynamische Systeem Theorie (DST), een breed geaccepteerde benadering van complexe natuurlijke systemen, toe op de ontwikkeling van een tweede taal. Caspi deed twee casestudies naar de ontwikkeling van het Engels als tweede taal bij vier gevorderde leerders met verschillende moedertalen. De eerste studie richt zich op woordenschatverwerving, gedefinieerd als een continuüm van receptieve en productieve woordkennisniveaus. De tweede studie richt zich op de ontwikkeling van schrijfvaardigheid in vier categorieën: lexicale complexiteit, lexicale correctheid, syntactische complexiteit en syntactische correctheid. Beide studies onderzoeken de toepasbaarheid van DST binnen deze deelgebieden.
Het belangrijkste uitgangspunt van DST is dat ontwikkeling non-lineair verloopt, omdat dit het resultaat is van de steeds veranderende interacties tussen de zich ontwikkelende componenten van het taalsysteem. Deze interacties komen voort uit twee factoren die zich in vrijwel alle domeinen voordoen: een hiërarchie in de ontstaansvolgorde en de beperkte beschikbaarheid van voor de groei noodzakelijke bronnen. Door deze factoren zijn de interacties tussen de zich ontwikkelende taalsystemen conditioneel, en gelijktijdig ondersteunend en met elkaar in competitie. In de context van het voorliggende onderzoek impliceren deze DST principes dat receptieve woordenschatkennis voorafgaat aan productieve kennis, dat lexicale kennis voorafgaat aan syntactische kennis, en dat complexiteit voorafgaat aan correctheid. Binnen deze ontwikkelingsvolgordes is receptieve woordenschatkennis een noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van productieve kennis, maar is tegelijkertijd ook hiermee in competitie. Hetzelfde geldt voor de relatie tussen lexicale en syntactische kennis. Lexicale kennis is een noodzakelijke voorwaarde voor de ontwikkeling van syntactische structuur, maar ook deze ontwikkelingprocessen zijn met elkaar in competitie, doordat zij gebruik maken van dezelfde beperkte bronnen. Door middel van een dynamisch mathematisch model waarin de van de data afgeleide interacties werden gemodelleerd, konden deze hypothesen empirisch worden bevestigd.
Tal Caspi (Israël, 1973) studeerde Applied Linguistics aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze verrichtte haar onderzoek bij het Center for Language and Cognition Groningen aan de Faculteit der Letteren van de RUG.
Laatst gewijzigd: | 13 maart 2020 01:16 |
Meer nieuws
-
25 maart 2024
Dyslexie: een 'onderschatte' stoornis
Liset Rouweler is onderzoeker bij het Dyslexiecentrum Groningen. Volgens haar hebben zo'n 1000 tot 1500 studenten aan de RUG dyslexie, desondanks weten velen niet waar ze terechtkunnen. Rouweler en haar team proberen deze groep een handje te helpen...
-
18 maart 2024
VentureLab North helpt onderzoekers op weg naar succesvolle startups
Het is menig onderzoeker al overkomen. Tijdens het werken vraag je je opeens af: zou dit niet ontzettend nuttig zijn voor de mensen buiten mijn onderzoeksveld? Er zijn allerlei manieren om onderzoeksinzichten te verspreiden. Denk bijvoorbeeld aan...
-
04 maart 2024
Een plantaardige sensor
In Makers van de RUG belichten we elke twee weken een onderzoeker die iets concreets heeft ontwikkeld: van zelfgemaakte meetapparatuur voor wetenschappelijk onderzoek tot kleine of grote producten die ons dagelijks leven kunnen veranderen. Zo...